Julegavestrikk

3.juledag er snart historie, det har vært ei deilig jul så langt!

Nå kan jeg «røpe» hvilke mjuke pakker som har funnet veien under juletrær både her og der fra pinnene mine.

Til det store farmorgullet har jeg strikka ei lang jakke i to rosafarger, og supplert med lue og leggvarmere:

Nylig oppdatert1

Garnet er Sirdar Country Style DK (med bare 30% ull). Oppskrifta sto i Familien nr.20 i år. Der sto det også at «opplysninger om oppskriften og garnet får du hos Mauds Garn» – men det stemte slett ikke! Jeg ringte Mauds Garn flere ganger, og de var i grunnen ganske oppgitt, for de venta stadig på dette Sirdar-garnet som skulle komme… Til slutt bestilte jeg direkte fra Sirdar, bare for å oppleve at mengdeangivelsen var «helt på trynet». Jeg bestilte garn til den største størrelsen, og for ikke å få for lite endte jeg opp med å måtte betale toll. Det viste seg altså at jeg kunne strikke både lue og leggvarmere i tillegg, og enda har jeg over to nøster igjen. Jadda.

Til farmor si veslesnuppe strikka jeg Regnbuekjole. Du finner den i bloggen til Synnøve viss du klikker på lenka. Den er bare så stilig!

IMG_0683

Jeg har brukt ren ull, det går bra til Gullet. Det gule garnet kjøpte jeg for en slikk og ingenting i en liten landsby i Latvia. Det andre, Teksrena, er også latvisk, men det var en gave. Fargen heter betegnende nok: regnbue! Jeg har strikka lue til, men den ble ferdig etter jul, så den «gjelds ikke» som julegave…

Til den snille, gode mammaen min strikka jeg sjalet Annis (fordi hun likte mitt så godt) og ei matchende lue til:

Nylig oppdatert2

Jeg brukte Drops Alpaca Silk, til og med i samme farge som mitt eget sjal. Jeg fant ei lue, Sweet Caroline, som passa godt til.

Ellers ble det både tøfler, sokker, votter, pannebånd, klut og gryteunderlag i pakkene fra meg til deg og deg og deg, som her:

julestrikk 2013

Sokkene er «Surt» (Bitta), «Skitt fiske» (Bitta), «Mashad» (Hunter Hammersen), «Shepherds» (Bitta), «Tara» (Janneke Maat), «Yangs» (Bitta), «la Digitessa» (Yarnissima), «Motorsyklistens pensokker» (Bitta), «Espen Askepott» (Bitta) og «Fergemannen» (også Bitta). Eh… kluten «Glædelig jul» er sjølsagt også et Bitta-design!

Julestrikk 2 2013

Med en sånn «masseframvisning» blir det lite med lenker og henvisninger til oppskrifter og lignende, men viss du ser noe som virkelig frister kan du jo slenge inn et spørsmål – så skal jeg svare så godt jeg kan!

Fortsatt god jul!!!

Stikkord: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

7 kommentar to “Julegavestrikk”

  1. Lisbeth Says:

    Så myyye fint😉

  2. Ann Karin Says:

    Wow.. Så møye fint . Sko ønska eg var på julegavelista de eg Tesha🙂 kjempe fine ting du lage og et nydeligt arbeid.
    Vil samtidigt eg besøke deg her ønska deg ei fortsatt fin romjul og et Gått Nyttår.
    Håpa itje me fyge av🙂 )

  3. Ingunn Says:

    Imponerende samling av fine strikkeprodukter! Det er nok flere som skulle vært på gavelista di! Både kjolen og jakken vil nok bli blant favorittene, og så det fine settet til mor! Og alle sokkeparene hadde nok fortjent et innlegg hver……

    Fortsatt god romjul til deg også!

    Klem

  4. Marianne Says:

    Så mye fint du har strikket. Nydelig regnbuekjole🙂

  5. teshastrikk Says:

    Tusen takk!

  6. sissel Says:

    Hvordan er det du feller hæl? Den så perfekt ut🙂 vil gjerne lære meg det!

  7. teshastrikk Says:

    Takk skal du ha! Det er ikke så lett å forklare med bare noen tastetrykk… I hovedsak bruker jeg den måten Bitta Mikkelborg (Bitta) beskriver i de fleste av sine oppskrifter både i boka (Sokker. Strikking hele året) og i «nett»-oppskriftene sine. Men jeg tar opp masker på en litt annen måte langs kantene. Denne videoen viser omtrent hvordan jeg gjør det: https://www.youtube.com/watch?v=cSxQimGXUEo.
    Lykke til!