Bittesmå-tepper

Sånne små babytepper er alle tiders å «gripe til» når man trenger noe enkelt og lett ( = vekta) strikketøy. Det kan være til en busstur, en biltur (neida, anbefales ikke til sjåfører), venterom m.m.

Du trenger stort sett bare å putte to nøster babyull og en rundstrikkepinne i veska, så er du berget…

Det er klart at teppene kan fungere godt som dokketepper også, men jeg legger mine til side med tanke på Amandaprosjektet (strikk til prematurbarn). God karma.

Til dette teppet la jeg opp 110 masker, selve mønsteret fant jeg i boka Strikkelyst.

Men «yndlings»-oppskrifta er nok denne:

Legg opp 3 m, øk 1 m i starten av hver omg til første nøste er brukt opp. Fell 1 m i slutten av hver omg til 3 m igjen.

Som dere ser hadde jeg litt for lite garn på slutten, så jeg skiftet til hvitt, og fortsatte med hvitt i blonden. Syns i grunnen det var en sjarmerende, liten «feil»! Til dette teppet har jeg brukt Gjestal Babyull.

Kanten rundt er strikket etterpå, den strikkes sammen med kantene på teppet etterhvert (Strikkelyst s.282).

Samme framgangsmåte har jeg brukt i det neste teppet:

Her har jeg brukt melert Lanett til selve teppet, og en rest Gjestal Babyull til kanten.

Nå har jeg fem tepper liggende, de er så søte, at…

 

Stikkord: , , , ,

7 kommentar to “Bittesmå-tepper”

  1. Ingunn Says:

    Så flink du er!
    Nydelige tepper til et godt formål!
    Har lest om mødre som har blitt ekstra glad for et fint lite teppe til sine premature barn.

    Fortsatt fin påske til deg!

    Klem fra Ingunn

  2. petronella Says:

    Nydelige små tepper – God karma – God påske🙂

  3. hobbyvenn Says:

    Så nydelige tepper du har strikket. Min favoritt ble det blå. Nydelig med den fine blondekanten..

  4. husmorspira Says:

    Hei, hei, masse fine tepper, har selv tenkt litt på å strikke et par slike små-tepper. Hva blr størrelsen, sånn ca, når du bruker to nøster??

  5. teshastrikk Says:

    Hei! Takk for det! De to teppene som er strikka fra hjørne til hjørne blir ca. 45 x 45 cm. Kanten rundt kommer i tillegg.

  6. husmorspira Says:

    Wow, takk for kjapt svar🙂
    De var så fine alle tre, men er ufattelig glad i bruke de elastiske hjørne-til-hjørne-teppene selv!
    Ønsker deg en fin første uke i april!

  7. zirkona Says:

    Nydelige tepper til en virkelig god sak. Synes det hvite hjørne gjorde det ene teppe helt spesielt. Alle trenger vi et hvitt hjørne der tanken er fri.

Legg igjen en kommentar

