Et knippe hvite sokker og et hjertesukk…

Hjertesukket først: Hvorfor tar jeg meg ikke «bryet» med å blogge jevnt og trutt? Jeg har jo så mye å jeg gjerne vil vise fram, og sååå mye å si!?!

Faktum er jo at jo lengre tid det går mellom hver blogging, desto større bøyg blir det. Sukk.

Da blir det nødvendigvis sånn at jeg bare må ta et lite utvalg, så her er et lite knippe hvite sokker:

Først ut er Polyhymnia, sjølsagt et Bitta-design! Disse er strikka i Alpaca Soft, som navnet antyder: mjukt og godt!

Oppskrifta finnes i boka til Bitta: «Sokker. Strikking hele året», men kan også kjøpes på Ravelry.

Neste par ut er designa av en annen god «nettvenn», Synnøve, alias Løvestua (Lovestua på Ravelry):

Disse heter Pilefletter, og er strikka i Sandnes Alpakka Strømpegarn, mjukt og herlig det også. Oppskrifta kan kjøpes på Ravelry. Disse har en helt spesiell hæloppbygging, som jeg virkelig har sansen for! Bare se her:

Så til et par tynnere sokker, Tribute, strikka i Gjestal Frost:

Jeg fant oppskrifta i et lite bilagshefte til et engelsk strikkeblad for ei stund siden, men den finnes også som gratisoppskrift på Ravelry. Det er noe helt eget med delikate, hvite sokker – ikke sant???

Neste par ut, Mays rosesokker er designa av norske Marianne Steinnes, og denne gangen er ikke sokkene baaare hvite:

NB! Fargen på bildet «lyver», sokkene er litt hvitere i virkligheten. Her har jeg brukt sokkegarnet Silja, enda et eksempel på at såkalte billiggarn duger! Også denne oppskrifta kan kjøpes på Ravelry.

Sist i dag vil jeg vise fram et par knesokker med fletter:

Denne oppskrifta er (i hovedtrekk) fra boka «Strikkelyst» av Lilly Secilie Brandal og Bente Myhrer. Jeg har gjort noen små endringer og tilpassinger, blant annet «speilvendt» flettene på sokk nr.2. Garnet er enda et «billiggarn», Viking SportsRagg.

Det var dagens utvalg av hvite sokker, det ligger enda flere hvite par i sokkehaugen min, men noen hemmeligheter må man ha (ikke sant, Bitta???)…

Dagens herlige: En kollega med mammaperm kom innom på jobb i dag, og kunne blant annet (med klar adresse og «tommel opp» til meg) fortelle at hun var begynt å strikke! Hun begynte så smått for et par år siden med lueoppskrifta mi (Tesha-lue), godt hjulpet av mammaen sin. NÅ strikker hun kjole til Solstråla si!!!

Er det ikke flott?!?

13 kommentar to “Et knippe hvite sokker og et hjertesukk…”

  1. petronella Says:

    Herlig vakre hvite sokker 🙂
    Kjenner meg igjen i blogghjertesukket. Jeg blogga mye mer regelmessig før, mens nå blir det mer tilfeldig. Det er litt synd, men men. Kanskje vi bør skjerpe oss litt på bloggfronten, begge to. Uansett: Ha ei fortsatt fin uke 🙂

  2. Sølvi Ekholdt Helgesen Says:

    Her var det mange fine sokker 🙂 tribute likte jeg kjempegodt 🙂

  3. Wenche Roald Says:

    Det var mange fine sokker du viset her 🙂 Hvite sokker er så utrolig delikat.
    Og når det gjelder blogging så skal det ikke være noe press. Blogg når du har lyst og ikke få dårlig samvittighet når du ikke føler for det og tiden ikke strekker til.

  4. Nina Kristin Renstrøm Says:

    Å så masse nydelige sokker! 🙂
    Faktisk så er Viking sportsragg ett av mine favorittgarn, billig eller ikke, spiller ingen rolle… Garnet er nydelig! 🙂

    Meeeen…. Disse hemlighetene… Og; «ikke sant Bitta»?????? Betyr det kanskje ny oppskrift på sokker fra Bitta??
    Elsker sokkene hennes, alle detaljene.. *sukk* jeg håper virkelig at det er sånn!! 😀

    Så koselig at oppskriften din har fått noen til å starte å strikke! 🙂
    Gratulerer 🙂 Morsomt 🙂

    Håper du har en koselig kveld 🙂
    Go’klem fra NIna

  5. Lisbeth Says:

    Ååå hjelpe meg , her var mye flott. Det er kjekt å se så mye flott, her får jeg mye inspirasjon. Klem fra Beth

  6. Bitta Mikkelborg Says:

    Hei på deg, og lenge siden sist jeg la igjen et spor etter meg i bloggen din 🙂 Men jeg titter innom av og til. Du er super med de hvite sokkene dine, og de ble nydelige, alle sammen 🙂 Ønsker deg ei god helg herfra, her er kjedelig perlestrikking på pinnene. Masse klemmer!

  7. teshastrikk Says:

    Masse klemmer igjen! Akkurat nå strikker jeg – sokker! Surprise! Garnet er Aktiv Bomull, hvitt og blåmelert. Herlig garn, men det vet du jo, for du har det jo butikken din! Du kan tro jeg koser meg! 🙂 Det blir litt kjedelig perlestrikk her også, tror jeg. Det er greit å strikke på bilturen til og fra Bergen på onsdag.

  8. knitrocks Says:

    Kjempefine sokker, virkelig 🙂

  9. Unni Says:

    Ååå, så mange nydelige sokkar. Likte godt pilsokkane og tribute, henter mykje inspirasjon her hjå deg. God strikkehelg, regnver er et fortreffelig strikkever. 🙂 Først litt jobb (klyppe sauer).

  10. teshastrikk Says:

    Tusen takk, alle sammen! Jeg ser jo at det er en del folk innom og kikker, men dere aner ikke hvor mye det betyr å få en liten hilsen som viser at akkurat DU har vært innom!!! ❤
    Hm… Note to self: bli flinkere til det, sjøl… 😉

  11. Ingunn Says:

    Her var det mye fint å velge i! Klart du må blogge oftere. Hvert par fortjener et innlegg for seg selv. Det nest øverste paret er min favoritt.

    God helg fra Ingunn

  12. Solveig Aase Larsen Says:

    Long time no see 😉 Nå var jeg bekymret for at du hadde sluttet å blogge, men her er jo to innlegg siden sist jeg var innom. Så utrolig flotte sokker 🙂 Har noe hvit Sisu liggende kanskje jeg må prøve meg på Polyhymnia. Har jo boka …

    Ha en fin søndag

  13. teshastrikk Says:

    Takk for hyggelig tilbakemelding! Du vet, blogging er litt sånn «plutselig tilbake»…

Legg igjen en kommentar

