Pyttipanna

Jeg har forelska meg helt i Pyttipanna! Nei, jeg snakker ikke om restemiddagsretten…

Jeg snakker om sjalet/tørklet Pyttipanna av svenske Maria Samuelsson.

Til nå har jeg laga tre stykker, og det er lite trolig det stopper der. Sjalet er både lett og (relativt) raskt å strikke. Det består av en blondekant, som strikkes først, og selve sjals-«kroppen», som i sin enkleste utgave er rillestrikk i forkortede rekker.

Alle tre jeg har strikka til nå har samme blondekant strikka i Drops Lace. Det er tynt og lite elastisk, men gir veldig fiiin blonde. «Farmor, strikker du av sytråd???», spurte Maren…

Alle tre sjalene har litt ulik bredde, henholdsvis 1,55 meter, 1,95 meter og 2,05 meter sjøl om jeg har strikka 50 spisser på alle. Det kommer delvis av pinnestørrelsen, og delvis av det garnet jeg har valgt å bruke til selve sjalet.

Det første sjalet har jeg blogga før, men gjentar så gjerne:

Bilde

Her er selve sjalet strikka i striper, med vekselsvis Drops Lace og et tynt, grått ullgarn. Det ble fort yndlingstørkleet mitt, og er i bruk flere ganger i uka.

Det neste sjalet er ensfarga i en sart rosafarge av Rasmillas Yndlingsgarn. Det er sååå mjukt, så mjukt:

Bilde

Dette er det minste av sjala, både på grunn av at Rasmillas Yndlingsgarn er veldig tynt (ca. 350 m/50 gram), og fordi jeg brukte litt mindre pinnestørrelse her (3mm). Det gikk utrolig nok bare med omlag halvparten av nøstet, så her kan suksessen i alle fall fort bli gjentatt!

Det nyeste sjalet er det største, litt over 2 meter i «vingespenn»!

Bilde

Her er det supermjuke og «fluffy» Drops Kid-silk som utgjør selve sjalet. Det gikk med akkurat 50 gram, med litt kreativ «juksing» på slutten…

Felles for alle sjalene er at jeg har valgt å lage en i-cord avfellingskant i samme garnet som blondekanten. Dette gir en fin helhet i sjalet, og dessuten en mye finere og «stødigere» kant oppe. Den er med på å holde formen, og den ruller ikke!

Jeg laga i-cordkanten 3 masker brei, med innlagte «ekstramasker» for større elastisitet med jevne (eller ujevne…) mellomrom. Videoen i lenka viser sånn omtrent hvordan jeg gjør det, men jeg strikker ssk (slip, slip, knit) i stedet for to vridd sammen.

Sa jeg at jeg har falt pladask for dette enkle, lettstrikka og stilrene sjalet?

Ja, jeg gjorde visst det…😉

 

Stikkord: , , , ,

6 kommentar to “Pyttipanna”

  1. Lisbeth Says:

    Bare helt lekkert ! Ha en fin helg🙂

  2. Ingunn Says:

    Nydelige sjal! Sikkert deilige å bruke når de er så lette. Skjønner godt at det fort kan bli flere.

    God kveld fra Ingunn

  3. teshastrikk Says:

    Takk!

  4. Huldr Says:

    Nydelige sjal. Dette fikk jeg lyst til å prøve!

  5. bodil Says:

    Å, så lekre dei var🙂

  6. Nina Kristin Renstrøm Says:

    Helt nydelig!🙂 Skikkelig delikate var de🙂
    Håper du koser deg🙂

Legg igjen en kommentar

