Lueparade

Luer er, sammen med sokker, ypperlig innimellom-strikk!

På Uformelt er jeg med på alongen «Luer 2103», der alltid inspirerende luegenral Gry Hege legger ut forslag til luer av alle slag hver måned.

Her er et lite knippe, klikk på luenavnet så skal du kunne finne oppskrifta:

Hat with Lace pattern

I august var dette ei av luene vi kunne velge mellom, jeg har strikka den i Jade fra Gjestal, et garn som har vist seg vel egnet til luer!

 

Cabled Watch-cap

September (= flettember) bød på denne herlige varianten, jeg har strikka den i Pickles Angora – deilig og mykt!

Og her er «flettember»-lue nr.2:

Sixty Cables

I min utgave ble det «Fifty-two cables», i og med at jeg brukte litt tjukkere garn, nemlig Gjestal Jade – nok en gang!

Night Vision Hat

I oktober gikk det så definitivt mot mørkere tider, så hva var mer passende enn ei lue med «innlagt» refleks?

Her har jeg brukt ei salig blanding av garn: Jade, Østlandsgarn, Juvel, Trysilgarn, og sjølsagt refleksgarnet Seeme!

Pebble / Cliff Hat

Her går det i Juvel (fra Idena) og Trysil Superwash. I de fleste luene har jeg avveket mer eller mindre fra oppskrifta, her har jeg forkorta mønsteret vesentlig på grunn av tjukkere garn. Men inntrykket av det stilige mønsteret er der fortsatt!

Livia Hat

Sist ut, foreløbig, er første novemberbidrag:

Jeg skal ikke gå så sterkt ut at jeg påstår at oppskrifta er håpløs, men jeg slår i alle fall fast at den er FFF (florbløffende forvirrende forklart)… I tillegg strikkes den fram og tilbake, bare det burde vært helt unødvendig. Jeg begynte å «konvertere» mønsteret så det gikk an å strikke det rundt, men gav opp. Lua mi er noe kortere enn originalen, og fellinga mi er sterkt improvisert.

Men: flettemønsteret er til å dåne av – lekkert!!!

Og garnet er Adore fra Gjestal – for første, men garantert ikke siste gang! Overraskende godt å strikke med, og alle tiders resultat. Et lite forbehold: jeg har ikke sett hvordan det oppfører seg etter vask.

Etter lengre tids bloggtørke kom det altså endelig en oppdatering – og jeg har mer på lager. Bare ikke så mye … ja, tid… 😉

Stikkord: , , , ,

9 kommentar to “Lueparade”

  1. Unni Says:

    Du har strikka mange flotte luer.:)

  2. Ingunn Says:

    Her var det mange fine luer! Min favoritt er den på det øverste bildet.

    Ha en fin søndagskveld!

    Klem fra Ingunn

  3. Guri Says:

    Ja, her var det jammen mange fine luer!
    Ha en fin ny uke!

  4. Hilde Johnsen Says:

    Wau, så mange flotte luer. Fletter er lekkert, og cliff hat er superkul.

  5. Hobbyvenn Says:

    Så mange flotte luer. Jeg pleier alltid falle av slike alonger når det lir litt utpå året. Dette var inspirerende.

  6. - Marianne Says:

    Nå har vi jammen ventet tålmodig og så kom det så mange flotte luer på en gang.

  7. teshastrikk Says:

    Nåååhhh… så søte og snille dere er – takk!

  8. hilde sæther. Says:

    Her var det mange flotte luer 🙂

  9. Victoria S Says:

    Flotte luer, uten tvil! 🙂

Legg igjen en kommentar

