Dalekjolen til dokkemamma og dokka

Som så mange andre flat jeg pladask for den såkalte «Dalekjolen», designa av Kari Haugen. Hekla eller strikka overdel med tøyskjørt er jo ikke noen ny «oppfinnelse», men denne her var knallsøt. Oppskrifta finnes i Dalehefte 277, i Familien  nr.14 og på Ravelry. Så har du ikke lagt merke til den før, kommer du garantert til å «snuble over» den maaange ganger i sommer!

Utstyrt med Vipe i fargen «Peach» (eller fersken på godt norsk…) bar det til Sysenteret for å lete etter stoff som passa til. Jeg ville ha noe med store blomster eller sommerfugler, og er kjempefornøyd med «mætsjen»!!!

I et øyeblikks innskytelse kjøpte jeg noen cm ekstra, med tanke på Babyborn-dokka. Lurt!

Her er dokkemamma-kjolen:

Jeg gjorde noen små justeringer i forhold til mønsteret. Den ene syns ikke, men bak laga jeg en splitt i skjørtet øverst. Der satte jeg en liten trykknapp. Og siden Farmor si sommer-jente er 3 år ++, forlenga jeg hekle-livet med ei blonde tilsvarende den nede. Du finner flere bilder på prosjektsida mi på Ravelry.

Så var det dokka sin tur:

Nokså likt den store versjonen, men med ei litt mindre bord nederst.

Og så begge til slutt:

Men det vil jeg bare ha sagt at Vipe var noe skikkelig herk å hekle med. Hvordan det oppfører seg på strikkepinnene skal jeg ikke ha uttalt meg om, men du milde (mildt uttrykk for noe helt annet…) så splittete det garnet er!!! Forholdsvis dyrt er det også, men det ser pent ut, og det var like pent etter vask. Så da så.

PS: De som har fulgt bloggen min ei stund / kjenner meg vet at hos meg kommer ting «i stim»… Så historia slutter ikke her. Neste «kjolepar» er på god vei!!!

Stikkord: , , , ,

16 kommentar to “Dalekjolen til dokkemamma og dokka”

  1. Sommertid Says:

    Har sett noen varianter av denne . Dine ble sååå fine altså, likte fargevalget ditt på garn og stoff, og flotters med likt sett til dukken.

  2. Vrangmaska Says:

    Så fin farge/mønstervariant du har valgt. Kjekt å sjå anna enn rosa og turkis.
    Har ikkje prøvd garnet sjøl, men høyre mange klagar over det og heller velge Muskat på neste kjole.

  3. Ingunn Says:

    Knallsøte kjoler! Måtte det bli vær til å få brukt dem…..

    Riktig god sommer!

    Klem

  4. hobbyvenn Says:

    Å så fint dette settet ble. Virkelig den fineste varianten av alle de jeg har sett på bloggene rundt omkring.

  5. Ann Karin Says:

    Ååå du altså 🙂 alltid spesielt og fint det du lage. Rå lekkert

  6. Blammy Says:

    Nydelige kjoler. Lurer på hvor mange cm kjolen er der du starter med heklingen…??

  7. teshastrikk Says:

    Takk for fine kommentarer! Til Blammy: overvidden på str.3 år er ca.56 cm.

  8. frokns Says:

    Så flotte de er 🙂

  9. strikketine Says:

    Himmel og hav, så nydelige plagg! 🙂

  10. Siwi Says:

    Nydelig flotte kjoler med fulltreff på fargesammensetting!

  11. mimouna Says:

    Åh så fine kjoler! Den som hadde hatt en liten jente å lage slikt til, sukk.

    Fortsatt god sommer! 😀

  12. zirkona Says:

    Så herlig med like kjoler! Slik hadde dukken min og jeg også en sommer. Gode minner kommer tilbake. Som Siwi skriver var fargesammensetningen perfekt!

  13. Trude Says:

    Hei
    Tenkte å hekle dalekjolen i str 1 mnd, det er jo ca dukke str. Har oppskriften på selve kjolen, men den er jo fra 6 mnd. Hvor mange masker la du opp på dukkekjolen?

  14. teshastrikk Says:

    Hei! Husker ikke hvor mange jeg la opp, men her er det jeg noterte på Ravelry: 12 rapporter rundt.6 høyder til halsen framme + 4 til skulder. Ermehull = to rapporter. Høyde bak = 8 rapporter + 2 til skulder. Enkel blonde nederst = 1.og 2. rad i mønsteret.
    Hjelper det?

  15. Torill Says:

    Hei! Lager dukkekjole nå, men er litt usikker. Hekler du delene i ett? Evt hvor mange masker på forstykke og bakstykkene? Jeg prøver meg på 4 grupper pluss ermeåpnong foran. Stemmer det?

  16. teshastrikk Says:

    Ha,ha – optimisten! Beklager, men jeg kan rett og slett ikke huske… Du får prøve deg fram! Lykke til!!!

Legg igjen en kommentar

