Tre luer

I det siste har jeg strikka en god del luer (og så jeg som ikke bruker lue sjøl). Noen av dem som en direkte følge av Luealongen på Uformelt, men slett ikke alle.

Den første lua er Cool Wool, faktisk den fjerde jeg har strikka:

Denne er det helt toppers å bruke Topp t’Tå til , det går med ca. 2 nøster. Det er forresten synd at dette garnet ikke blir produsert lenger, for jeg har lært meg å sette pris på det – ikke til «tå»bruk, men til «toppen». Heldigvis har jeg et lite lager enda!

Denne endte opp hos en god kollega – og dermed går mor & datter der i huset rundt med like luer!

De to neste luene, derimot, er det «luegeneral» GryHege på Uformelt som har dytta meg igang med. I april var temaet «luer med personlighet», og det har disse to!

Den første, Free Spirit Hat, kommer jeg høyst sannsynlig til å prøve ut i flere farger & garntyper.

Denne var det en sann fryd å strikke, og den har en utrolig flott passform! Kanten nede er en såkalt Latvisk flette, men den kan like gjerne byttes ut med vanlig rillekant.

Skjønt, jeg vil på det sterkeste anbefale den Latviske fletta! For meg var det ikke et nytt bekjentskap, men det var såpass lenge siden at jeg trengte et lite «oppfriskingskurs». Framgangsmåten er greit forklart i oppskrifta, og dessuten fins det mange forskjellige «tutorials» på nettet, bl.a. HER, så det er ingen unnskyldning for ikke å prøve…

Jeg har brukt 3 forskjellige garn/farger: Gjestal Frost (flerfarga fra lilla til oransje), Schoppel-Wolle Admiral (mørk lilla) og Drops Fabel (rosa).

Den siste lua, Tendril, tenker jeg vi sier jeg er «ferdig med», i alle fall inntil det motsatte er bevist!

Lua i seg sjøl kan jeg godt komme til å strikke igjen, det er en grei og solid «basis»-lueoppskrift. Det er «tendril»‘en som gjør lua så spesiell! Egentlig er det en laaang i-cord tupp som blir tredd gjennom noen masker her og der som et ornament. Så med mindre denne lua blir en skikkelig «hit» som alle plutselig bare MÅ-ha, ja, så blir det en sånn «Dett-var-dett»-sak…

Jeg har brukt litt over et nøste Fibranatura Sensational på p.4mm.

Den øverste lua er et kjøpemønster, de to andre er gratis. Klikk på navnene så kommer du til prosjektsida på Ravelry. Der finner du flere bilder og opplysninger, samt lenke til oppskriftene.

Stikkord: , , , , , ,

5 kommentar to “Tre luer”

  1. petronella Says:

    Skikkelig flotte luer du lager, og enkelte mer avanserte enn andre. Den tredje rosa lua «Tendril» liket jeg personlig aller best 🙂

  2. Ingunn Says:

    Min favoritt er Free Spirit Hat! Kjempefin! Artig med luer i alle farger og fasonger.

    Klem fra Ingunn

  3. mimouna Says:

    Fine luer! 😀 Jeg har også strikket Tendril, og det var litt styr å dandere snurren fint. Må prøve meg på Free Spirit hat også tenker jeg.

  4. Marianne Says:

    Flotte luer for enhver smak.

    – Marianne

  5. zirkona Says:

    Kjempeflotte luer! Den siste hadde humor!

Legg igjen en kommentar

