Sanquhar-strikking

Sanqu-hva-for-noe???

Ja, det var min første tanke også da min gode venn og inspirator Zirkona inviterte til Sanquhar-along!

Her er kortversjonen: Sanquhar er en liten by i Dumfries i Skottland. Deres strikketradisjon kan, grovt forenklet, sammenlignes med vår egen Selbu-tradisjon.

Det mest «Sanquhar»ske du kan komme over er de forseggjorte hanskene strikka på tynt garn (3-ply) med tynne, tynne pinner. Du kan lese mer om fenomenet på South West Scotland Future Museum sine sider.

Jeg var imidlertid tidlig ganske så sikker på at sånne hansker ville «skli» rett utenfor mitt tålmodighetsområde (enda jeg er veeeldig tålmodig og liker tynt garn og tynne pinner).

Derimot var både sokker (surprise…), votter og luer veldig aktuelt.

Først falt jeg for et par sokker Zirkona sjøl har laga oppskrift til:

Her har jeg  brukt tjukt garn (Viking Sportsragg) på p.4 mm. Flere bilder finner du på prosjektsida mi på Ravelry viss du vil!

Dette spesielle mønster heter Prinsen av Wales. Det er også et trekk ved Sanquhar-strikkinga: at de individuelle mønstrene (eller rettere sagt mønsterrapportene) ofte har person- eller stedsnavn.

Det ble fort klart at dette gav mersmak!

En liten «gjennomgang» på Ravelry førte meg til et kjøpemønster på lue og skjerf.

Jeg valge Silja i svart og hvitt (den tradisjonelt sett vanligste fargekombinasjonen) og p.2,5mm.

Sjøl om jeg likte lua veldig godt var jeg ikke like begeistra for kanten nede, som la opp til bruk av strikk inni.

Jeg valgte en løsning med 10 omganger vrangbord (1 rett hvit, 1 vrang svart).

Mønsteret med disse rutene heter Duke.

Her, på prosjektsida mi på Ravelry, kan du se flere bilder av lua.

Jeg hadde mine mistanker underveis om at lua kom til å bli litt i største laget til «vanlig» damestørrelse, men ingen grunn til panikk: dette mønsteret er minst like egnet til «manne»-luer!!!

Og ganske riktig: da «mellom»-sønnen kom innom idag og fikk prøve lua var det ingen tvil – den var hans!!!

Da han gikk ut døra med lua på var jeg både stolt og glad!!! Snakk om match!!!

Stikkord: , , , , , , , ,

7 kommentar to “Sanquhar-strikking”

  1. Sommertid Says:

    Da lærte man noe nytt idag også, kjekt.
    Og er det ikke deilig når prosjektene blir bedre enn forventet, og attpå til passer perfekt for en mottaker, herlig!

  2. Ingunn Says:

    Interessant! Kjempefine sokker og lue! Fikk jammen lyst til å strikke de sokkene. Lar meg inspirere stadig vekk…..
    Koselig at du fikk en glad mottaker til lua!

    Fortsatt god helg!

    Klem fra Ingunn

  3. solveig Aase Larsen Says:

    Flotte ting som vanlig🙂 De sokkene skal en ikke se bortifra at jeg prøver meg på en gang. Litt ny «strikke-historie» er alltids spennende …Tenk at en har strikket ulike ting i by og land rundt omkring i verden. Når en ser på Scotland, Irland, Færøyene … ser en at vi nok har hatt en «felles» historie.

    Ha en fin strikkehelg – i morgen kommer rusjeværet så da kan vi være inne med god samvittighet😉

  4. Lisbeth Says:

    Synes sokkene var supre! De kunne jeg og tenkt meg å ha strikket🙂

  5. Strikzilla Says:

    Kjempefine sokker🙂

  6. Ann Karin Says:

    Fint innlegg om Sanquhar 🙂 Fine sokker og lue du har laga. Eg gjorde akkorat det sama så deg på luekanten😉 Vi er en heldig gjeng som får bli med på dette.

  7. zirkona Says:

    Virkelig flotte Sanquhar-arbeider du har strikket! Alltid for få gode herremønster. Så bra å få tips om mønster som egner seg til flotte karer!