Til meg fra meg…

Det er lenge mellom hver gang jeg strikker noe «bare» til meg sjøl! Jeg har hatt Annis i køen min på Ravelry lenge – veeeldig lenge. Men hvilket garn skulle jeg bruke, mon tro? Jeg klikka meg gjennom de prosjektene som ligger på Ravelry, og leste nøye gjennom andres erfaringer. Da ble det til at jeg landa på Drops Baby Alpaca Silk, og det er jeg veldig fornøyd med!

Jeg brukte 4,5 og 5 mm pinner. Dessuten lærte jeg noe nytt, nemlig en utrolig elastisk oppleggingsmetode: (Estonian) Stretchy Knitted Cast-on.

Mange har valgt å droppe «knoppene» («nupps»), blant annet fordi det ble så innmari tungt å strikke sammen maskene på omgangen etter økingene. Det kan jeg i grunnen forstå, for det var utrulig kronglete! Jeg var veldig innstilt på å ha med knoppene, syns de utgjør en vesentlig del av designet. Heldigvis fant jeg et kompromiss: jeg laget knoppene litt mindre, og valgte en litt annen måte å øke på. Dermed ble det faktisk mye lettere å strikke de økede maskene sammen! Jeg har forklart hva jeg gjorde på prosjektsida mi.

Til sjalet (eller tørklet, det er jo ikke så stort) ville jeg ha (nesten-)matchende pulsvarmere. Da måtte jeg jo finne på noe sjøl:

Disse ble alldeles «skredder»-strikka, og passer meg perfekt!

Jeg liker pulsvarmere med «twisted rib» på baksida, de gir utmerket passform. Mønsteret måtte jo være blonde-aktig som sjalet, det ble et ganske enkelt «Fishtail»-mønster.

Økningene til tommelen er jeg veldig fornøyd med, de passer godt inn i helheten, og gjør også sitt til den flotte passformen:

En liten historie «fra virkeligheten» på tampen: Jeg sto i matbutikken og strakte meg etter løken litt høyt oppe i grønnsakdisken da jeg ble prikka på ryggen. «Kjente deg igjen på de fine pulsvarmerne», var kommentaren!

Stikkord: , , , , , , ,

9 kommentar to “Til meg fra meg…”

  1. Birgitte Says:

    Flott sjal og flotte pulsvarmere! Alpaca silk garnet høres fantastisk mykt ut🙂

  2. krøllemikkel Says:

    Nydelig sjal og pulsvarmere!

  3. Bodil Says:

    Så nydeleg sjal, og så flotte pulsvantar du har strikka til🙂

  4. Marianne Says:

    Nydelig sjal og supre pulsvarmere. 🙂

    – Marianne

  5. Wims Says:

    For et lekkert sjal og fine pulsvanter. Mønstrene kommer godt frem i fargevalget. Knallfine :O)

  6. Hilde Says:

    Veldig fint, både sjalet og pulsvantane!!

  7. zirkona Says:

    Nydelige arbeider! Fargene var jo også skjønne. Takker også for gode tips både i forhold til elastisk opplegg og «knoppskyting».

  8. Bodil Says:

    Er det mulig å få oppskriften til pulsvantene?

  9. teshastrikk Says:

    Takketakk!
    Til Bodil: Nei, dessverre. Jeg ser av teksten at disse er «skredderstrikka». Det betyr at de ble til underveis. Jeg har noen få notater for egen del på Ravelry, du kan godt få kikke på dem viss du er innom der!

Legg igjen en kommentar

