Par i fågel

Til jul var jeg så heldig å få denne lekre «Vantkalenderen» fra min gode venn Zirkona:

Sjøl om jeg ikke er den mest dedikerte vottestrikkeren på denne sida av Langfjella, likte jeg Solveig Larssons flotte vottedesign så godt at veien ikke var lang før jeg gikk til anskaffelse av praktboka Vantboken Solveigs vantar:

Bare det å sitte å bla i denne flotte farge-og mønster»festen» er en opplevelse i seg sjøl. For ikke å snakke om de små artiklene med bakgrunns-materiale! Kjempeinteressant!

Solveig Larsson driver nemlig ikke bare og  designer nye mønstre, hun forsker på gamle tradisjonsmønstre, og foregangskvinner (og -menn!).

Som forfatteren sjøl sier det, det er ei bok med inspirasjon fra «naturen, konsten och kulturen». Anbefales!

MEN!

Tilbake til kalenderen (og overskrifta…), for der var det flere par jeg falt for – og gjerne ville prøve meg på.

Det er blitt med ett par, i alle fall foreløbig: Par i Fågel.

Jeg har brukt Rauma Gammelserie, et garn som «kler» disse vottene veldig godt. Etter vasking gikk jeg over vottene temmelig hardhendt med en stiv børste – fordi det stod i oppskrifta. Det gav et mjukt og småloddent resultat.

 

 

 

Stikkord: , , , , ,

9 kommentar to “Par i fågel”

  1. Ingunn Says:

    Kjempefine votter! Alltid artig med nye mønstre. Spennende med garnet du brukte. Det har jeg ikke prøvd.

    Ha en fin mandagskveld!

    Klem fra Ingunn

  2. Hanne Says:

    Jeg elsker denne boka. Problemet er bare at jeg aldri greier å bestemme meg for hvilke jeg vil strikke. Er for mange å velge mellom. Har hittil strikket to og er veldig fornøyd med de. Dine var utrolig fine. Er stilig med hvit og svart altså, det må jeg definitivt bli flinkere til å kombinere. Er noe tradisjonelt over de fargene også kommer mønsteret så godt fram🙂

  3. Unni Says:

    Hei!

    Eg har ikkje boka men eg har vantkalenderen for 2012, og det er mange flotte mønster som ein aldri kan sjå seg mett på. Er innom nettsida til Solveig i ny og ne, og ho har faktisk designa eit par vottar til meg:) Nydelige🙂
    Solveig kjem forresten ut med ei ny bok i mars, så vi som lider av stikkegalskap har mykje flott å sjå fram til.
    Eg har tenkt å bestille boka🙂 det er så odt å ha noke fint å kvile auga på:)

  4. hanne Says:

    Så flotte vottene dine ble, ha en fin vinter uke hos deg!

  5. Tiara Says:

    Veldig fine votter! Garnet har jeg strikket selbuvotter av. Det er et godt garn som gir et fint resultat til votter med mønster. Spennende med både bok og vottekalender. Jeg har ingen av delene, men tror jeg må snuse litt på disse. Ha en fin, ny februaruke:-)

  6. Bodil Says:

    Spennande oppskrifter, og fine vottar du har strikka🙂

  7. zirkona Says:

    Så gøy at kalenderen har fått så hyggelige konsekvenser! Her har det blitt mange vottepar i Gammelserien. Liker det garnet svært godt til tradisjonelle mønster. Mange av de eldre vottene og vantene er strikket stramt i tynt – hardt tvunnet garn. Til dette har jeg kun funnet noen få gode alternativer i salg der Gammelserien er det garnet jeg har brukt mest.

    Vottene dine ble supre!

  8. Sunna Says:

    Hei, jeg vet at innlegget er veldig gammelt men jeg lurte på hvordan du vasker vottene?

    Mvh

  9. teshastrikk Says:

    Hei! Jeg mener jeg vaska dem i vaskemaskin, kanskje på ullprogram. Jeg gav dem bort, men vet at de er i vanlig bruk.

Legg igjen en kommentar

