Lue, sokker og et ikke heeelt vellykka garnkjøp…

Det første henger sammen med det siste – det vil si lua har sammenheng med det ikke heeelt heldige garnkjøpet.

Garnhandlinga ble gjort unna i et øyeblikks begeistring da Drops lanserte DROPS ♥ You, et tilsynelatende alle tiders «sommer»-garn i en blanding av bomull og polyestermicro.

Jeg kjøpte… la oss bare tørt konstatere sånn omtrentlig… en hel del.

Å, fy fabian for et «splittete» garn!!! Der skal du ha tunga beint i munnen for å få med deg alle deltrådene i hver maske, for ikke å snakke om at du helst ikke bør være i nærheten av å hekte borti noe som er spissere enn albuen din!

Jeg hadde ambisjoner om både en guttegenser og kanskje en jentetunika + diverse sommerluer & sånt.

Det er blitt med den ene lua til nå.

Heldigvis ser det ferdige produktet fint ut, så jeg får vente på tilbakemeldingene fra Farmor sitt StoreGull hvorvidt det blir noe mer.

Oppskrifta er fra et svensk hefte, «Møssor. Maskor med stil», og jeg brukte ca. 1 1/2 nøste.

Noe av det jeg kunne tenkt å lage var Odessaluer, med perler. Det tror jeg glatt jeg bare kan glemme. Perler på det garnet? Neppe.

Tja. Noen uheldige erfaringer med garnkjøp uten nærkontakt av tredje grad må man regne med. Viss dette blir min «kvote» har jeg kommet fra det nesten helt uten mén…

Sokkene, derimot, er jeg kjempefornøyde med!

Og det skyldes ikke bare det faktum at jeg har «dikta dem opp» sjøl… (Sjøl om det er ganske så tilfredsstillende å vispe i hop et par sokker på tre dager uten oppskrift – og se at de funker!)

Det er faktisk garnet som er den største «fornøyelsen» her! Tanis Fiber Arts Blue Label – bare merk deg det først som sist! Det er ikke siste gangen jeg bruker det, i alle fall!

Sokkene har fått et engelsk navn, på grunn av at jeg har presentert dem på Ravelry: «On the Trail of a Biker Queen». De skal ei god kollega og venninne ha, hun er dedikert motorsyklist i sommerhalvåret – og nå har sesongen starta! (Ikke sommeren! Bare sesongen. Merk forskjellen!)

Det blir ofte litt kaldt på beina nedi de der motorsykkelstøvlene, så ull kan være både fornuftig og godt, sjøl om sommeren!

Det går et enkelt «blonde»-motiv nedover sidene på sokkene – det er (sjølsagt) motorsykkelspor… Jeg har valgt en helt spesiell hælkonstruksjon som slutter ganske tett om hælen, så passformen er helt unik.

Denne hælkonstruksjonen har jeg brukt (i alle fall) 2

ganger før, i Fredrika-sokkene. De er strikka i et mye

tjukkere garn, men det var «a piece of cake» å tilpasse

framgangsmåten til tynnere garn.

Det er lite sannsynlig at jeg skriver ned /,  gir ut denne oppskrifta, men det er garantert at jeg kommer til å utforske denne hælkonstruksjonen videre, og da kan det jo hende jeg «finner gull»…

Og, ja, det var sant: dette er par #47/52, nå er det i alle fall lettere å telle ned enn opp!!!


Stikkord: , , , , , , , , , ,

17 kommentar to “Lue, sokker og et ikke heeelt vellykka garnkjøp…”

  1. Charlotte Says:

    Her inne er det bare flotte ting som vanlig🙂 Jeg blir like betatt hver gang jeg er her inne… Det er ikke mulig å se på sluttproduktet at du var plaget med det garnet da… Det er jo flaks! Kjedelig at du kjøpte så mye da. De sokkene dine var kjempefine!

  2. Sommertid Says:

    Jeg falt helt for blåfargen jeg !
    Og at du kan lage egen oppskrift, etter sååå mange sokker du har strikka, det er jo ikke såå rart🙂

    Har veldig lyst på å strikke sokker om dagen, men her må andre ting gjøres ferdig først.

    Kos deg videre med pinnnene !

  3. Babben Says:

    Kjedelig med sånne bomkjøp, men luen du har strikket ble i allefall knallfin! Du får heller lete frem noen strikkepinner som ikke er så spisse, og øve litt…
    Men de sokkene dine, de var jo helt RÅ!! Så fint mønster og helt spesielle fellinger – det liker vi🙂 SÅ det er jo litt trist at det bare skal bli et par av disse fine sokkene, og at de skal gjemmes nedi motorsykkelstøvler… de burde jo å oppleve verden uten sko – så alle får se dem! ..ja, også er vi nok noen som er grådig misunnelige her da…🙂 de var bare så utrolig fine!

  4. Annepålandet Says:

    Jeg tar av meg hatten – 47 par sokker!!! Og de ble kjempefine! Liker hælen!

    Det Drops-garnet tittet jeg litt på, men siden jeg er «allergisk» mot akryl, lot jeg være å kjøpe det. Og det var jo bra, skjønner jeg. Jaja, i verste fall kan du jo gi det til en barnehage – de vever av det og da har du jo gjort en god gjerning. Det hender det at jeg gjør med garn jeg ikke liker…
    Ha en riktig fin helg!

  5. havku Says:

    Det var en nydelig farge på sokkene altså! Må sjekke det ut… Og kjempefine sokker! Jeg har ikke lært meg å strikke sokker enda, jeg gikk fra å hekle til å bli hektet på lace-sjal, men når jeg er ferdig med det evighetsprosjektet jeg gjør nå står det definitivt for tur!

  6. Wims Says:

    Knallfine sokker. Herlig farge som passer fint til mønsteret. Ser gode ut. Og lua ble kjempe fin. Dumt at garnet ikke falt i smak under strikking da. Men resultatet ble lekkert :O)

  7. Ann karin Says:

    Lua i❤ you garnet såg hvertfall fine ut, om garnet ikke var heilt det du hadde tenkt. Nydlige farge🙂 Masse fine sokker😉 likte den hælen din😉

  8. Lisbeth Severinsen Says:

    Kjempefine sokker🙂

  9. hobbyvenn Says:

    Så synd at garnet du har kjøpt ikke var så godt. Vi er nok mange garnshoppere som har opplevd det samme… Men luen var jo kjempefin, og garnet ser flott ut i den. Sokkene du har designet er bare helt nydelig! Flott mønster og flott farge.

  10. petronella Says:

    Den hælfellingen var jammen flott – resten av sokkene også + lua🙂

  11. Nina Says:

    Så synd garnet ikke var bra, men lua ble fin da!🙂
    Og sokkene var jo lekre!! Flink du er🙂 Så fin ut den hælfellingen:)
    Ha en fortsatt fin dag:)

  12. Strikketroll Says:

    De sokkene var bare helt nydelige, lua også.
    Alltid irriterende med dårlige garnkjøp😦 , og alltid tilfredsstillende å komponere noe selv når resultatet blir så vakkert😀

  13. Annepålandet Says:

    Hei igjen! Du har fått en utfordring inne å bloggen min – om du har tid og lyst🙂
    Ønsker deg en finfin helg!

  14. Bodil Says:

    Å, det var lekre sokkar. Nydeleg mønster, og flott hæl. Og hua ser jo veldig flott ut den og. God helg.

  15. strikketine Says:

    Lua så kjempefin ut, men Drops-garn.. jaja, jeg skal ikke begynne, men la meg si at jeg er generellt skeptisk!😉
    Motorsykkel sokkene var knalltøffe og jeg håper du en vakker dag publiserer en oppskrift med sånn hæl!🙂

  16. Solveig Says:

    Tar av meg hatten … de sokkene var utrolig flotte !!! Med tanke på Drops garnet gjorde det visst ingenting om jeg ikke fikk mekka meg ned i garnbutikken … Kanskje mange som får kluter av deg til jul😉

    Nyt SOLEN🙂

  17. Metterly Says:

    Knallfine sokker! Lekkert mønster, virkelig imponerende!! Og hælen var fin, effektfullt!

Legg igjen en kommentar

