Morosett og anna strikkemoro!

Vel overstått påske! Jeg er tilbake fra Nettløseland (les: hytta) og har både fått ferdigstilt laaange prosjekter og kost meg med noen korte…

Først ut, ferdigstillelsen av Morosettet til Storebror. Det er ikke det at jeg har brukt urimelig lang tid på prosjektet, men med Pickles sin størrelsesberegning var jeg jo spent på om 7-8 år var passelig til farmors 6 1/2-åring!

Han er liten og nett, så det burde jo gå, og det gjorde det også – såvidt!

Genseren passer fint, og holder nok ut sommeren, men buksa må ha noen «ekstrarunder» nederst etter påskeferien!

Heldigvis har jeg en del igjen av garnet, Pickles Extra Fine Merino. Herlig garn!

Men begge deler falt i smak, og nå matcher Storebror og Veslesnuppa hverandre:

Mammaen til de søte små hadde bursdag i påsken, og da passa det godt at svigermor hadde ei lue klar som «ekstragave» (hm… det var visst faktisk den eneste foreløbig…).

Lua er strikka i tre farger Østlandsgarn på p 3,5mm, og oppskrifta er fra «Fru Soleng»:

«Haste»-overleveringen innebærer altså et hurten-og-sturten bilde av ei lue som verken er vaska eller blokka på noe vis!

Til slutt i denne omgangen – et par lubber (labber, ragger, raggsokker…):

Disse er Tøtta (alias Studenten) sine, og de fleste som har fulgt litt med «mellom maskene» vet at Tøttas forhold til moras strikkerier ikke er overvettes prega av begeistring…

Så når Tøtta bare såvidt ymter frampå om et strikkeplagg trekker mora pinnene fortere enn sin egen skygge (lett omskrevet Lucky Luke).

Og når Tøtta sier: «Eg sa grå lubber, ikkje sokkar eller strømper» – ja, da blir det grå lubber og ikke noe fancy-smancy.

Korte fakta: Gjestal Sportsragg, p 3,5mm, par #42/52 i Plungen.

Kjedelig? Nope. Sokker blir aldri kjedelig!

Stikkord: , , , , , , , , ,

6 kommentar to “Morosett og anna strikkemoro!”

  1. Ingunn Says:

    Her har strikkepinnene gått varme, ser jeg. Så flink du har vært. Likte godt den stripete buksa, koselig med spreke farger. Genseren ble også fin. Jeg har også strikka ei lue fra Fru Soleng-heftet i påska. Fine farger på den lua du har strikka.

    Ha ei fin uke!

  2. Zirkona Says:

    Nydelige arbeider! Buksa og genseren ble bare kjempeflott! De fargesammensetningene da! Flott lue også. Kjenner til det der er med ønske om enkle sokker fra den yngre garde.

  3. petronella Says:

    Kjempefint sett. Tøffe farger. Så flink du har vært🙂

  4. hobbyvenn Says:

    Så flittig du har vært. Flotte plagg du har strikket!

  5. Torunn Says:

    Så utruleg mykje flott du har strikka!! Nydeleg sett og ei flott lue. Likte fargane på settet veldig godt. Utruleg kjekt når dei ønskjer seg noko sjølv, då er det berre til å hive seg rundt å strikke.😉

  6. Bodil Says:

    Her var det mange flotte plagg, og heldige mottakarar. Ha ein fin kveld🙂