Sokker og pulsvarmer – nok en gang…

Men disse sokkene skal jeg garantert begå flere par av! Det er noe såpass sjelden som virkelig vakkert «twisted stitch»-mønster for tjukt garn.

Designeren er finsk, og mønsteret heter Fredrika.

 

Sokkene er strikka i Juvel på p. 3,5mm (Magic Loop, sjølsagt).

I tillegg til det fine flettemønsteret som går nedover baksida av leggen på begge sider (og helt ned til sålen) falt jeg for hæl-«løsningen». Det er ikke første gang jeg strikker en sånn hæl, men det er absolutt den mest dekorative.

Morsomt er det også! Økningene begynner midt bak på hælen, og fortsetter til hælen er en trekant med passelig hælbredde nederst. Så følger avrundingen av selve hælen (short rows) og så fellinga som «lukker» flettekanten nederst.

Deretter overtar «kryssemaskene» som danner overgang til det glattstrikka feltet, og samtidig lager en fin fortsettelse etter hælfellinga.

Me like!

Gjengangeren: Elf clobber er denne gangen strikka i Jade fra Gjestal og Drops Kid Silk.

Da er det bare å konstatere at de funker fin-fint i grått/hvitt også!

God helg, folkens!

Me like!!!

Stikkord: , , , , , , ,

16 kommentar to “Sokker og pulsvarmer – nok en gang…”

  1. petronella Says:

    Spennende sokkemønster og vakre pulsvanter. Jeg blir så imponert over dere som strikker så avanserte sokker og fatter ikke helt at dere klarer å holde styr på alt av mønster, pinner og garn, å en og samme tid. Hittil og sikkert ei god stund fremover, så har jeg nok i massevis med helt vanlig tradisjonell raggsokkestrikking – Det er passe avansert for meg😀

  2. Jeanette Says:

    Så fine sokker,

  3. Bittami Says:

    Du er sååå flink med sokker! Og regner med at du er snart i mål:) Jeg vet ikke om jeg kommer i mål i år, men tar det ikke så tungt. Må jo gjøre litt annet innimellom også:)
    God helg!

  4. Hobbyvenn Says:

    Nydelige sokker du har strikket. Virkelig forseggjorte. God helg!

  5. Pernilla Says:

    Kjempefine sokker og pulsvarmere du har laga. Nå er disse lagt til i libery hos meg, takk for tipset!
    Du har så mye fint her på bloggen din så deg skal jeg følge fremover. Koselig å finne en ny fin blogg.
    Ønsker deg en fortsatt fin helg!
    Pernilla

  6. Sommertid Says:

    Skjønner godt du likte de her sokkene ja, de er jo så fine. Har huka av mønsteret, så får en se om man prøver seg på noe slikt.
    Ha ei forts fin helg🙂

  7. Solveig Says:

    Så flotte sokker … du tryller med pinnene du😉 Kanskje jeg skal tørre å prøve en dag, med pinne nr 3,5 går det jo an …
    Ha en fin helg🙂

  8. Meta Says:

    De sokkene hadde jeg rammet inn og hengt opp. Hadde ikke hatt råd til å bruke de,nei.:)

    Ønsker deg en herlig helg.

    Klem fra Meta

  9. zirkona Says:

    Supre sokker! Falt for dem umiddelbart, mønsteret er allerede lastet! Arbeidene dine er som vanlig førsteklasses!

  10. Bodil Says:

    Nydeleg forseggjorte sokkar, og flotte puls🙂 God helg.

  11. Marit Johanne Says:

    Så stilige de sokkene var! Spennende og uvanlig teknikk. Ønsker deg en fin søndag!

  12. Muffin Says:

    Enig, nydelig hæl! Og fine sokker med god komposisjon! De pulsvarmerne er også kjempefine og noe sånt står på min lange todo-liste.

  13. Annepålandet Says:

    Veldig fine sokker! Liker at det finnes stadig flere mønstre for litt tykkere sokkegarn også. God søndag!

  14. Ann Christin Says:

    For noen flotte kunstverk du lager! 🙂

  15. siw jannet Says:

    Kunstværk rett og slett!

  16. Hilde Sæther Says:

    Nydelige sokker i min smak, pulsvantene dine er også flotte🙂

Legg igjen en kommentar

