Håp om vår og et par sokker…

I dag var vi en liten tur på hytta for å se til at alt var bra. Det begynner jo så smått å nærme seg sesongstart…

Joda, det var kaldt både ute og inne, men sola skein og den gode følelsen kommer alltid!

Og tenk: den ene Lewisiaen i den sørvendte bergveggen sto med knopper!!!

Dessuten har den i alle fall tre søte, små avleggere (nede til venstre) som med tid og stunder kan lyse opp i andre små bergsprekker. For større krav har faktisk ikke denne lille skjønnheten!

Ja, så var det sokkene, da!

De heter KARRE (lenke til prosjektsida mi på Ravelry), og er strikka i rester av rosa og hvit Fabel. Det vil si, som alltid med restegarn-strikk, så skjedde det uunngåelige: det ble akkurat for lite til tåa på den andre sokken.

Da var det jammen godt at Strikkenett hadde tilbud på Fabel i februar, så jeg kunne bestille det rosa nøstet jeg trengte (og litt til, jfr. forrige innlegg). Kremt.

Dette er et såkalt «slip stitch»-mønster, det vil si at det ikke er ekte mønsterstrikk. Alt av mønster er strikka med en omgang hvit og en omgang rosa, slik som på undersida av sokken. Mønsteret på oversida kommer av at man på den rosa omgangen ikke strikker alle maskene, men tar av en hvit maske (i henhold til diagram) her og der. Veldig lett og morsomt å strikke, og pent å se på i tillegg!

Egentlig er disse tå-opp-sokker, men av ulike grunner ville jeg heller begynne oppe og strikke nedover med «vanlig» hælkappe og gusset (kile?). Det er ikke noen kunst å «snu» et mønster verken den ene eller andre veien. Æresord!

På undersida av sokken valgte jeg å «bare» strikke striper, og da brukte jeg tipset fra oppskrifta om ikke å krysse trådene ved trådskifte, for å unngå tydelige omgangs-skiller. Jeg ser at jeg har stramma garnet litt mye i skiftet, men bortsett fra det er det ikke så mye som røper at omgangen faktisk starter midt under foten:

Lurt tips, som altså i all enkehet går ut på å bytte til den underste tråden (den nye fargen) uten å krysse trådene!

I tillegg til å være det tredje paret i alongen Sockdown på Ravelry i februar er det også par #33/52 i Plung’en. Juhu!

Og så: Uhu… vinterferien er over.  Slutt. Finito…

Og jeg som så godt kunne ha vent meg til å ha det sånt!

Stikkord: , , , , , , ,

7 kommentar to “Håp om vår og et par sokker…”

  1. Charlotte Says:

    Så fine disse var! For en artig teknikk. Kanskje det hadde vært noe å prøve for meg som ikke får til det her med fargemønster…

  2. Sissel Says:

    Så fine ting du lager, og så langt du har kommet i 52 ppv .)

  3. grete Says:

    Flotte sokker du har strikket.

  4. Strikkemoro Says:

    Flotte sokkar! Kjekt å få brukt opp litt restar!

  5. zirkona Says:

    Deilig å se vårens tegn! Sokkene dine er supre, akkurat som de pleier være! Artig teknikk!

  6. Tireb/Berit Says:

    Kjempefine sokker du har strikket. Og det med tråd og fargeskiftet under foten var et godt tips å få med seg. Det må jeg huske på neste gang.🙂

  7. Bodil Says:

    Flotte sokkar, og så smart måte å strikka mønster. Takk for tipset🙂

Legg igjen en kommentar

