Sommarfugl i Vinterland

og ei Petrajakke.

Sokkene, Butterfly Garden, var morsomme å strikke! De markerer halvveis i 52PPV, altså par # 26. Samtidig er de med i alongen på SockDown der utfordringen er blomster-/dyremotiv.

Sokkene er strikka i Fabel på p.2,5mm fra tåa og opp.

Så var det Petrajakka som jeg viste fram garnet til i forrige innlegg:

Både garnet,  Abuelita (=bestemor!) og mønsteret er kjøpt hos Pickles.

Jeg må tilstå at jeg har et noe blanda forhold til dette prosjektet.

For all del: garnet var godt å strikke av, kjennes mjukt og godt ut etter vask, og resultatet blei veldig bra.

MEN. Jeg var veldig skeptisk til den oppgitte strikkefastheten på 13 m/10cm. Aldri i livet om jeg ville klare å overholde den! Jeg gikk opp to pinnestørrelser fra 5mm til 6mm, og likevel gikk det ikke.

Altså kunne jeg bare glemme å strikke str.2 år til 2 åringen.

Jeg bestemte meg for å gå opp en størrelse og droppe lommene, da burde det gå med garnmengden.

Men etterat ermene var strikka inn og bærestykket halvveis ferdig «rakna» den planen også. Jeg rekte opp bærestykket og ca. 4 cm på begge ermene, og denne gangen gikk det! Jeg har et par meter igjen av hovedfargen.

Nå, etter vask, sitter jeg igjen med ei flott jakke – muligens litt i største laget. For det er jo klart at når jeg strikker på p.6 mm og i tillegg litt løsere enn jeg pleier, ja, da «siger» kanskje plagget litt. Flat tørking gjorde at jakka holdt fasongen godt, men jeg er litt spent på hvordan jakka passer Lillesnuppa.

Knappene hadde jeg i mine gjemmer – perfekt!

Nå er jeg i gang med neste Pickles-prosjekt: Moro-sett.

Med en iboende mistenksomhet med hensyn til strikkefasthet og størrelse. Hm…

Vi får se!

Stikkord: , , , , , , , , , ,

14 kommentar to “Sommarfugl i Vinterland”

  1. Ingunn Says:

    Jakken ble jo kjempefin! Lekre sokker også i herlig farge. Lykke til med Morosettet! Det ser fint ut. Ha ei fortsatt fin helg!

  2. zirkona Says:

    Fantastiske sokker! Ja, jeg har beundret dine sokker i flere år, men dette paret er på pallen, minst!

    Strikkefasthet er noe vi alle har vært borti på ulike måter, både til frustrasjon og glede. Jakka ble kjempefin! Så stilig med knapper som følger stripene!

  3. hobbyvenn Says:

    Nydelige sokker og søt jakke. Og du verden så masse flott garn.

  4. Charlotte Says:

    Så fine ting du lager! Og snilt av deg og oversette oppskrifter og dele med oss. De du har laget selv også. Jeg skal lage en hals til gutten min etter din oppskrift. Har et deilig garn som bare har ventet på den riktige halsen.. hehe.. Fortsatt god helg!

  5. Xhantippe Says:

    Så mye fint du har laget! Supersøte sokker og jakken var rålekker!

  6. Siw jannet Says:

    Så masse fint på bloggen din, sokkene var jo bare søte, og jakka, ja den har jeg notert meg! Kjekt og lese en blogg som gir deg skikkelig lyst og bare sette i gang…men bør vel fullføre det jeg holder på meg og være litt streng!!!

  7. minon Says:

    Søte sokker og en kjempefin jakke!

  8. Bodil Says:

    Nydeleg jakke, og flotte sokkar du har strikka🙂

  9. Randi Says:

    Nydelige sokker som jeg har satt på lista mi over ventende prosjekter:)

  10. mimouna Says:

    Flotte sokker. Og jakken ble fin, de knappene var jo perfekte til. 😀

    Pickles er vel «beryktet» for små størrelser og umulig strikkefasthet, bra du fikk ordnet det til likevel.

  11. petronella Says:

    Wow for noen nydelige sommerfuglsokker du har strikket Tesha – De var bare fullstendig rålekre. Forhåpentligvis blir jeg kanskje en gang flink nok til å klare å mønsterstrikke sokker jeg også. Inntil da er det kun vanlige raggsokker som kommer fra mine pinner =)

  12. Muffin Says:

    Du verden, det var fint! Gode farger i den jakka altså, den ble stilig!

  13. strikketine Says:

    Kjempefin petra-jakke! Men jeg har en følelse av at løs strikkefasthet nesten er kjennetegnet til pickles, mange fine design da!🙂

  14. hobbybloggerne Says:

    Kjempefin Petrajakke🙂
    Jeg (Bror) har også strikka en genser (Kjekkasgenser til meg selv) og fant oppskrifta på Pickles, og måtte også gjøre om en del for at den skulle passe. Bl.a plukket jeg opp 104 m til hals i stede for 80 m som sto i oppskrifta🙂

Legg igjen en kommentar

