På tampen av året…

Årets største julegave, strikkemessig, var denne flettegenseren (type: aran) til Tøtta. Joda, det er hun som er mindre enn middels interessert i strikkesakene til mora, men akkurat denne hadde hun ønska seg.

Den er strikka i Drops Karisma. Det var et nytt bekjentskap for meg, og det frister absolutt til gjentagelse. Det føltes godt å strikke av, og det «oppførte» seg fint i vask etterpå. Plagget ser ut til å holde fasongen godt, og strukturen i flettemønsteret kommer godt fram. Mønsteret fant jeg hos Drops Design. Jeg har stort sett holdt meg til mønsteret, bortsett fra halsen. Jeg valgte «vanlig» hals, ikke den opprinnelig litt lange med fletter.

Når det gjelder «sokkegalskapen» min (52ppv) ligger jeg myyye dårligere an enn jeg har gjort de to foregående «omgangene». Teoretisk sett burde jeg vært litt over halvveis nå, men dette paret er «bare» par #21. Så her er det bare å trakke sokke-gassen i bånn!

Disse heter Masonic Lodge, og er strikka på p.2,5mm i Drops Fabel. Herresokker, sjølsagt… De er desember-bidrag i både Sockdown og SolidSocks på Ravelry.

Så er enda et par Bosnia-tøfler ferdige, og ligger i gave-kassen. Disse er i liten damestørrelse, og strikka i Vestlandsgarn som de andre.

Til slutt litt romjuls-strikk. Dette sjalet/skjerfet så jeg i Familien nr.23 (2011). Jeg falt pladask, og bestemte meg for at dette ville jeg ha! Garnet ble bestilt og kom i god tid før jul, så dette har jeg gleda meg til!

Sjalet er strikka på p.6mm med én tråd Drops Fabel og én tråd Drops Kid-Silk. Etter vask er det så mjukt, så mjukt – alldeles herlig å ha på! Dessuten «liver» det godt opp i halsen og lever godt opp til navnet: «Sjal i glade farger».

Mer romjuls-strikk befinner seg på pinnene, hva skal man ellers gjøre i juleferien – om ikke strikke mer???

Ønsker alle, både strikkende og ikke-strikkende, en fortsatt fin romjulstid.

Her er det heller «rolig», to stykk nede «for telling» med halsbetennelse…

Stikkord: , , , , , , , , , , , , ,

8 kommentar to “På tampen av året…”

  1. zirkona Says:

    Ah! Nydelig genser! Kjempeimponert!
    De andre arbeidene holder også skyhøy teshastandard!

    Riktig godt nytt strikkeår til deg.

  2. LivM Says:

    Mange utrolig lekre ting som vanlig!
    Riktig godt og fredelig nytt år!

  3. hilde Sæther Says:

    Nydelig genser, flotte sokker og skjerf.
    Godt nyttår🙂

  4. MayM Says:

    Nydelig genser og flotte sokker. Ønsker deg og dine et riktig godt nytt år🙂

  5. Ingunn Says:

    Jeg har også tatt vare på mønsteret til det fine sjalet, så jeg må nok prøve meg på det snart. Ditt er jo kjempelekkert. Synes genseren er et praktstykke også. Alt du lager er så fint utført. Slikt liker jeg! Godt nytt år til deg og dine!

  6. my little scrappingcorner Says:

    wow, nydelig genser og flotte sokker + skjerf.

  7. Ann karin Says:

    Hei Nydelige genser til tøtta. «bare» 21 sokke par. :)) smile. Eg hadde gått lei for lenge,lenge siden. Ja,ja du klare nok målet denne gang og. Takk for året som er gått.Vil ønska deg og dine et Gått Nyttår. Klem!!

  8. Marit Johanne Says:

    Flotte strikkerier! Likte veldig godt det sjalet, har jo mønsteret så vi får se….. Har vel egentlig mer enn nok sjal/skjerf, men har en dilla på sjal så har en dilla på sjal🙂 Ikke noe å gjøre med det. Heldigvis går det jo an å gi bort også.
    Ønsker deg et riktig godt nytt strikkeår, og også godt nyttår med livet ellers! Klem Marit Johanne

Legg igjen en kommentar

