Votter, sokker og to luer på toppen…

Til nå ser det ut til at votteparene har blitt mindre og mindre i størrelsen, dette er et «baby»-par, ca. str.1 år.

De er strikka i Silja. Sannsynligvis kommer jeg til å flette ei snor og tre i den ene av hullradene.

Er vottene små, så er i alle fall sokkene store. Det vil si, de er litt for store til meg, og litt for små for Mannen. Men jeg skal nok «bli kvitt» dem, tenker jeg…

Oppskrifta heter Java Socks, og i tillegg til at det er par #14/52 er disse med i Sockdown-alongen på Ravelry. Jeg har brukt Sisu på p.2,5mm.

På Ravelry snubla jeg over disse stilige og helt «annerledes» luene, eller hjelmene: Aviatrix baby hat.

Det geniale med denne oppskrifta er at den strikkes fram og tilbake i «short rows». Til slutt tar man opp masker og strikker øreflappene. Den ene øreflappen ender i en stropp med knapphull.

Oppskrifta er skrevet for tre ulike garnkvaliteter (tykkelser) og i hele sju (7) størrelser fra nyfødt til 4år +.

Bildene mine er dessverre heller dårlige, men her er den første lua, strikka i Debbie Bliss Baby Cashmerino:

Jeg har sydd på tre små tøyroser til pynt. Her er lua på «jukse-babyen»:

Den andre lua er strikka i Mirasol Hacho. Denne har jeg modifisert litt sjøl. Jeg har strikka en hullmønstret vrangbord på framsida, og gjentatt det samme hullmønsteret på stroppen.

Det går med litt under 50 gram til ei lue, i alle fall i denne størrelsen, ca.18 mndr.

Disse kan det fort bli flere av, ja!

Stikkord: , , , , , , , , , , ,

12 kommentar to “Votter, sokker og to luer på toppen…”

  1. Ingunn Sættem Says:

    Dette var fine luer! Fikk lyst til å strikke en selv. Og vottene er jo bare lekre. Sokker er det mange som trenger, og disse var jo skikkelig fine. Har kikka litt på bloggen din og fant mye jeg likte.

  2. Muffin Says:

    Du og du for en produksjon! Og veldig inspirerende. Den luemodellen ser veldig bra ut, deg gjorde seg med pynt på!

  3. medina Says:

    De luene så ut til å ha god passform. Fine var de ogsa. Sånn babyselbuvotter har jeg strikket flere par av og de er kjempegode,

  4. hobbyvenn Says:

    Så morsomme luer, og søte votter. Sokkene ser også fine ut.

  5. Marit Johanne Says:

    Så morsomme de luene var, og de ser ut til å sitte godt på hodet.

  6. Bente Hagen Says:

    Sokkene dine falt jeg bare for, du har et eget design på dem som jeg bare falt for, smil!

  7. zirkona Says:

    Som alltid når jeg kommer inn her vet jeg at jeg får se fantastiske sokker. Du har lista så høyt på arbeidene dine at jeg har store forventinger hver gang! Skjønne votter og flotte luer. Ble gjort oppmerksom på det mønsteret av noen damer på Hobbyboden. Det har ligget godt på maskinen min i lang tid, men har jeg strikket dem?

    Det har du, og ikke bare en! Imponert!

  8. Bodil Says:

    Nydelege ting du har strikka🙂

  9. Elo Says:

    Likte godt de Debbie Bliss luene! Fikk lyst til å strikke en eller to jeg også🙂

  10. frøken ij Says:

    Det er gøy å bli inspirert. Plutselig har jeg to ny oppskifter i køen min. Så da blir det kanskje flere sokker, og visst noen trenger en babylue, så prøver jeg gjerne oppskriften😉

    Flott selbuvotter, minner meg på at jeg har planer om å prøve meg på en lett tovet variant.. Mon tro hvor det mønsteret ble av..

  11. Maj Says:

    Disse luene så virkelig gode ut. Har de i køa mi, men tror de rykket langt framover nå🙂

  12. Ann Helen Says:

    De vottene var nydelige, venter liteban og har veldig lyst på slike. Har du en oppskrift som jeg kanskje kan gi videre til mammaen min..siden jeg ikke kan strikke annet enn grytekluter😉

    Hvis du har det så er mail adressen min: ann.helen.lorentsen@hotmail.com

    krysser fingrene, klem

Legg igjen en kommentar

