Tova korg med hank

Jeg hadde 3 hesper av et spennende fransk garn liggende. Det heter Musarde og er en blanding av 55% ull og 45& alpakka. Ikke huska jeg helt hvor jeg hadde fått tak i det, og ikke ante jeg hva det kunne brukes til.

Alle tre hespene var i lilla-toner, men ingen var like. Et var rødlilla, et var blålilla og et var melert.

Til slutt kom jeg på at det kanskje kunne bli ei lita veske/garnkorg, og da gjorde jeg litt research på Ravelry for om mulig å beregne garnmengde opp mot størrelse.

Da jeg så at det kunne gå an å få til ei korg av noenlunde størrelse satte jeg i gang. Oppskrift var egentlig unødvendig.

Jeg begynte med 8 masker i bånn og økte i sirkel til jeg hadde 120 masker. Så var det bare å strikke oppover til garnet var nesten slutt. Jeg felte av gradvis i hver side til jeg hadde en hank som var 13 masker brei (eller rettere sagt: en hank i hver side).

Siden blei det som i eventyrene: Hadde garnet vært lengre, ja, så hadde hanken vært lengre også!

Maska hank-endene sammen til slutt.

6 trådender å feste, null restegarn. Sånn skal det være!!!

Korga er strikka på p. 5,5 mm, og tova på 40% i vaskemaskinen sammen med ei dongeribukse.

Etter et heller voldsomt tilbakefall i går (snø!!!), satser jeg enda en gang på at våren er kommet!

God helg!!!

Stikkord: , , , , ,

9 kommentar to “Tova korg med hank”

  1. Henriette Says:

    Kjempefin korg til og ha garn i.Våren ja…heldigvis har snøen forsvunnet igjen.

  2. Myr Says:

    Kjempefin😀

  3. Xhantippe Says:

    Kjempeflott korg, likte fargene du har brukt veldig godt.

  4. Zirkona Says:

    Kjempeflott kurv! ..og at det er en nyttig ting kan ingen komme fra!

  5. Tebasile Says:

    Kjempefin kurv og fargene var herlige.

  6. Torunn Says:

    Kjempeflott korg og kjekt når ein får brukt opp litt garn.😉

  7. Anne-Britt Says:

    Kjempefin kurv. Alltid deilig når man får brukt litt garn.

  8. Jorunn Says:

    Det var en fin kurv. Kunne nok ha trengt å lage meg en slik jeg og…

  9. Monai Says:

    Så fin kurv .Å Ravelry er bare helt topp til å finne inspirasjon,garnmengder,mønster o.l.

Legg igjen en kommentar

