Sokker til Han og en ublogget julepresang!

Han trenger stadig nye sokker, ikke minst fordi Han med tungt hjerte måtte kaste fire par denne uka. Veldig godt brukt. Helt utslitt.

Grunnen er jo at han bare bruker mine strikka sokker – ingen kjøpesokker. Ingen tynnere sokker under, bare ullsokkene.

Jeg valgte Mellanraggi denne gangen, men det skal ikke gjenta seg. Ikke til Han i alle fall. Hvorfor?

De ble i overkant tjukke. De klør (litt – sier Han høflig).

Dessuten er ett nøste lovlig lite til sokker i voksen størrelse. Derfor er tærne strikka i en annen garntype.

Oppskrifta heter More Fun Than Cables Socks av Marguerite Byrne, og navnet indikerer at mønsteret likner fletter (cables) uten å være det. Det stemmer forsåvidt – men viser ikke skikkelig i dette fargevalget. Så der var enda en «miss».

Ja, ja. Vi kan ikke alle skyte blink alltid. Han takket pent for sokkene, men vet at han snart får flere!

Sokkene er par # 36 (i 52ppIV), og de er også januarbidrag i alongen Sockdown på Ravelry.

 

Den ubloggede julepresangen kan jeg takke Strikkefrua Elin for!

Grunnen til at den ikke er blogget og vist fram tidligere er at jeg var nokså sikker på at jeg skulle bruke hele eller deler av den ganske snart. Sånn har det ikke blitt.

Garnet skal omsettes i sokker (sannsynligvis til Han), det er en garntype jeg ikke har vært borti før, men det er herlig å ta og klemme på, og virker elastisk og godt! Jeg har ikke lagt det ned i garnlageret mitt enda, engang!

Kool-Aid er egentlig saftpulver (fra Ytlandet), men i enkelte kretser (f.eks. strikkekretser…) er det mest kjent som supert til garnfarging!

Hadde jeg vært helt frisk i jula hadde nok noen hesper hvitt garn bytta farge. Det er den største unnskyldningen for at den delen av presangen ikke er brukt opp enda.

Den herlige marihøna som hadde sneket seg med i presangen har jeg med skam å melde ikke hatt hjerte til å spise opp – enda…

Så alt i alt, Elin: jeg «suger på karamellen» enn så lenge! Enda en gang: TAKK!

 

Stikkord: , , , , , , , , ,

6 kommentar to “Sokker til Han og en ublogget julepresang!”

  1. Krøllemikkel Says:

    Flotte sokker!

  2. Henriette Says:

    Fine sokker selv om det ikke er lett og se flettene. Her er det meg som bruker ullsokker uten noe under. Spennendes presang,jeg har bare farget med konditorfarge til nå.

  3. Zirkona Says:

    Flotte sokker! Jeg synes ikke Mellanraggien klør, men der er vi forskjellige. Er også en direkte-ullsokkebruker.
    Flott julegave du har fått! Jeg kjenner heller ikke det garnet. Blir spennende å se garnet igjen etter en forvandling gjennom dine hender.

  4. Hanne Says:

    Flotte sokker, lykke til med kool aid farging, det er gøy!

  5. hobbyvenn Says:

    Herlige sokker til mannen. Og flott julegave du har fått.

  6. Elin Says:

    Hei du.
    KoolAiden er kjøpt i det store utland også. Eldstemann var i New York på høsten. Lurte fælt når mammaen spurte om han ville kjøpe med saftpulver hjem:) Jeg forklarte hva det skulle brukes til og sa at det kom til å gi meg kreditt i strikkemiljøet. Så da delte jeg byttet mitt i 3. Jeg har heller ikke fått farget noe med mitt, men det kommer. Våren er en fin tid. Kveldene blir lenger…
    Flotte sokker som alltid fra deg. Godt Han er høflig også, han er vel godt oppdratt:)

Legg igjen en kommentar

