To luer og et mysterium

Den første lua er enda ei Odessalue. De har en tendens til å komme «i flokk». Også denne er strikka i hvit Tuva på p.3,5.

 

Som så ofte før er perlene av den transparente typen. De passer godt uansett garnfarge, syns jeg.

Den andre lua er en «hodet-på-skakke»-bestilling fra Jentungen. Ikke hun på Månetoppen, men min egen «private» Nissejente. Hun driver og «nisse-gleder» og «nisse-streker» for å gjøre seg fortjent til Langlue på Langluedagen.

Og da kan bare ikke farmor si nei…

Denne er strikka i «Nissegarn» fra Europris (til forveksling likt Artic…). Det gikk med litt mer enn ett 200 gramsnøste.

Jeg brukte p. 5 mm.

Problemet var at jeg ikke fant ei eneste brukbar oppskrift til Langlue slik jeg så den for meg. Så da var det å kikke ekstra godt på Månetoppen og bilder fra serien.

Jeg var ganske så spent den tida lua snurra rundt i vaskemaskinen på 40 grader sammen med ei dongeribukse!

Og utrulig fornøyd da jeg tok den ut!

PERFEKT!

Dusken er laga etterpå, og bare vaska lett for hånd.

 

Mysteriet?

Det er det (sjølsagt) Zirkona som står for!

Det er 1. adventmysterium, som etter fjerde avsløring så slik ut:

Min gjetting på dette tidspunktet «slo til» – men jeg venter litt til får jeg avslører mysteriet her…

Vent til det er helt ferdig!

Heeelt på tampen:

Også i år har strikkeoppskrift.com en alle tiders Adventskalender for oss som alltid bare må ha noe i hendene…

 

 

Stikkord: , , , , , , ,

7 kommentar to “To luer og et mysterium”

  1. MayM Says:

    Flotte luer du har strikket.

  2. Elin Osa Søreng Says:

    Så flotte luer du har strikka! Ene tantungen min sa i kveld (med gråten i halsen) at hun ønska seg så egen rødnisse- lue, sånn som storesøstra fikk av rødnissene før hun blei født… (Hm, rødnissene var jo meg det da) Så nå får tante bare strikke ei til, så hun får en EGEN. Kjedelig å arve ALT fra storesøster….
    Er det mye jobb med å træ på perlene til Odessa- lua? Har du et godt tips, kanskje? Jeg har bare strikka uten perlene før…
    Ha en suuperfin adventstid, klem fra Elin/ strikke-eos

  3. Elin Osa Søreng Says:

    Glemte å si at mysteriet var spennende…. Hm, kanskje jeg har en idè om hva det kan være, jeg også?!…

  4. mimouna Says:

    Fine luer! Og toving er alltid spennende. Denne så jo helt perfekt tovet ut, da er det gøy.

    Ha en fortsatt god helg!

  5. Anne Says:

    Så fine luer🙂
    Artig nisselue ! Lyst å dele oppskriften med oss?
    Ha en fin kveld videre !

  6. teshastrikk Says:

    Takk for flotte tilbakemeldinger!
    Til Anne: ja, gid det var så vel… Jeg strikka på «lykke og fromme» og nå har lua reist sin vei!!!

  7. zirkona Says:

    Herlig lue! Virkelig ordentlig nisse!! Odessaer er alltid flotte!

    To adventsmysterier er løst nå, men det er fortsatt et igjen.

Legg igjen en kommentar

