Riga, Latvia

Nå har jeg omsider fått Riga (eller riktigere sagt: Latvia) -turen litt på avstand.

Noen ganger er man så heldig at man reiser med et helt kollegium og har en god bekjent med «inside» informasjon om og gode kontakter på det stedet man skal til!

Slik var det denne gangen.

To netter på et hotell/slott noen mil fra hovedstaden, og to netter i selve Riga.

Egen buss til disposisjon, og som nevnt, lokalkjent guide og turleder.

Det blir opplevelser av slikt!

Noen Jeg hadde ganske grundig fått markert mitt behov for en viss type severdigheter… Så alle var villige til å være øyne og ører for meg.

Det trengtes i grunnen ikke så mye. Har man radar og nese for garn, så har man radar og nese for garn.

Sånn er det med den saken.

Første gang jeg fikk «los» var i en liten (gammel hanseaterby) som het Cesis. Etter omvisning i gamlebyen og borgen der var beskjeden: «Vi samles i bussen om et kvarter».

Vi var flere som hadde lyst til å titte litt mer rundt, og sjøl kom jeg i grunnen bare to-tre hus nedover gata før radaren fanga opp to-tre heklenøster som lå i et vindu. Kunne det være mer innafor, mon tro?

Joda, ikke mye, men nok i første omgang:

Her var det blant annet 100 grams hesper med mjukt, godt ullgarn til 1,05 Lats (= ca. 11-12 kr.). I tillegg til noen nøster billig baby-ull måtte jeg også bare prøve Teksrena, fordi jeg på forhånd hadde funnet ut at det var et litt «typisk» baltisk garn. Det virker litt hardt, men man jo bare prøve! Og det skal visstnok være utmerket til toving.

Med en full bærepose garn tilbake til slottet var det som om skuldrene senka seg litt. Nå var liksom litt av målet mitt med turen oppfylt, så fikk det heller våge seg om jeg ikke kom til å «finne» noe mer…

Er det noen som skjønner hva jeg mener? Noen som kjenner igjen følelsen?

De neste to garnbutikkene fant jeg på det store Alfa-senteret rett i utkanten av Riga. (Det skorta ikke på tips fra de andre heller, men jeg tror nok jeg fant dem først…)

Der ble det ikke handel, men jeg var godt fornøyd likevel. Jeg oppdaga nemlig at det eneste ullgarnet de hadde der var det jeg hadde handla før, men her var det mye dyrere. Slik blir man alltid i godt humør av!

Dessuten fant jeg ut at strikkende latviere flest er der vi var i Norge da jeg begynte å strikke: på Acryl-stadiet! Hyllemeter på hyllemeter med glorete acrylete Acryl-garn… Neitakk.

De to neste butikkene fant jeg i gamlebyen i Riga. Den ene «løp» vi forbi under byvandringen, og den måtte jeg faktisk ha hjelp for å finne tilbake til.

Men den er til gjengjeld hovedpoenget her!!!

Den andre var en alle tiders «moderne» garnforretning med et uhyre stort utvalg av garnsorter (også Acryl, sjølsagt…). Det var nesten vanskelig å «ta inn» alt – og da er det vanskelig å tenke klart!

Mens jeg var der var jeg jo også veldig klar over at jeg egentlig lette etter den andre butikken, så jeg kjente jeg måtte legge litt bånd på meg.

Nå kommer jeg til hovedpoenget: Hobbywool!

Dette var en butikk med SJEL! Her kan man blant annet kjøpe noen garntyper etter vekt, og så spoler de opp det du vil ha.

Noro! Jatakk, jeg vil gjerne ha 200 gram Noro! Ikke noe problem.

Vanlige garntyper, som Regia sokkegarn i 100 gramsnøster – ja, det hadde de til omtrent halvparten av det jeg er vant til å betale her hjemme! Det hadde de faktisk hørt andre nordmenn si før.

Ellers hadde de en god del garn i sin spesielle «Hobbywool Limited Edition». Jeg plukka med meg både det ene og det andre, og passa på å klemme (og kose) på det meste de hadde, for etter hvert som innehaverne ble mer og mer glad i denne garn-gale dama fra Norge kunne de fortelle at de holdt på å utvikle Hjemmesida si, og at det om kort tid ville bli mulig å handle hos dem på Internett (med PayPal og det hele)!!!

Da jeg uttrykte en viss skepsis til om kofferten min ville kunne romme «fangsten» pakka de garnet i en «plastkoffert» og gav meg beskjed om å ta den med meg på flyet og si at det var puta mi!

Etter at jeg kom hjem prøvde jeg å få en liten kontroll over herlighetene, og kom fram til at jeg hadde med meg ca. 3 kilo garn.

Garnet ligger fremdeles framme til kos og klapp!

Og Fliret har jeg ikke tørka av meg helt ennå…

Stikkord: , ,

10 kommentar to “Riga, Latvia”

  1. LivM Says:

    Ja da kan jo du gå i hi i vinter, for du har jo nok å pusle med ser jeg. Flott alt sammen.

  2. Birkus Says:

    Kjenner at jeg bare er litt (egentlig mye) misunnelig på deg🙂
    En tur der man får kjøpt garn, er alltid en god tur!

  3. Hobbyvenn Says:

    Så masse herlig garn du har kjøpt.

  4. garnpaletten Says:

    he.he. Jeg kjenner igjen det Latviske garnet du har kjøpt. Hadde med meg to stpp fulle bæreposer med det hjem Fra Riga her tidligere i høst. Har strikket Selbuvotter av garnet og de ble skikkelig fine.

  5. zirkona Says:

    Dette er jo som en godnatt-historie for voksne før man legger hodet på puta og drømmer….

    Hørtes så herlig ut…og det ser ikke så mye verre ut heller. For en fangst!

    Følelsen med litt senka skuldre etter første runde kunne jeg ha skrevet selv. Den var kjent!

    For en tur! Blir faktisk glad av å lese din glede. Garnflir smitter! De må ikke disse tørkes av ;-)).

  6. Sandra Says:

    Hihi, tusen takk! Jeg reiser på Riga og tar tipsene dine med meg i kofferten!

  7. strikkefrua Says:

    Hei.
    Ja, kjenner igjen følelsen av å slappe av, for garn har jeg funnet. Jeg hadde den samme i Tallinn i vår.
    Da jeg var i Riga fant jeg garn ute på torget. Masse herlig ullgarn i store og små hesper, solgt etter vekt. Ligna masse på vårt pt2 garn.

    Kos deg utover høsten, er vel tom før jul?

  8. frk.badegakk Says:

    Så gøy at du fant så mye artig garn!!!!! Skjønner godt at du er gira=D

  9. Unni Says:

    Skikkelig koselig lesning.🙂 Kos deg utover høsten med alt det flotte garnet. Vi andre får berre beundre alt det fine du tryllar fram🙂

  10. Henriette Says:

    Kjenner godt den følelsen ja.Hadde rimelig mange kilo med meg hjem fra Bremen….

Legg igjen en kommentar

