Garnfarging med kaffe!

Det første forsøket på å farge garn sjøl gav mersmak!

Denne gangen ville jeg gjerne ha brunt garn, mye med tanke på at brunt er «tema-farge» i alongen Solid Socks på Ravelry.

Jeg kunne forsåvidt ha prøvd å blande meg fram til brunt med ulike farger konditorfarge, men jeg valgte en annen tilnærming: kaffe!

Jeg kjøpte med meg eddik og (billig) kaffe på vei til hytta på fredag, og hadde med meg hvit, ferdig opphespet Ida Strømpegarn (Trysilgarn).

Først la jeg garnet oppi gryta med vann og eddik (ca. 1 dl eddik), vannet dekket garnet akkurat. Dette ble varmet opp nesten til kokepunktet.

Da var jeg klar for neste steg – og siden dette også ble en førstegangsopplevelse ble det å eksperimentere litt…

Den billige kaffen (Cirkel, filtermalt) ble helt oppi sine hjemmelagde «filterposer» – gamle strømpebukser som ble behørig knytta igjen, jeg brukte all kaffen (fordelt i tre «filterposer»).

Igjen varmet jeg det hele opp, og dyttet litt ekstra på posene for å få trukket «ut» kaffen.

Siden tålmodighet ikke akkurat er min sterkeste side, bestemte jeg meg nå for å ta natta til hjelp…

Varmen ble skrudd av, lokket lagt på og så – god natt!

Lørdag morgen våknet vi til den liflige duften av ULLKAFFE!

Neida –  bare tulla. Det var jo en viss eim, men slett ikke ille.

Så var det til å skylle og skylle og skylle og…

Man kan trygt slå fast at det var atskillig mindre skylling ved bruk av konditorfarge!

Til slutt vaska jeg garnet i Milo, skylte enda litt mer, og hang garnet ut i sola til tørk.

Fargen ble «semisolid» lys/mellombrun, og faktisk ganske fin!

Så var det bare å finne et passende mønster, da!

Eller kanskje jeg skulle lage noe sjøl og kalle sokkene «Kaffe»??? Eller «Cirkel»???

Ellers har jeg som vanlig (litt for) mange prosjekter gående på en gang. Noen (som genseren til Min Kjære) står i fare for å gå i «dvale», men de fleste lever i beste velgående på pinnene, bl.a.:

  • Svarte sokker «You and I»
  • Grønn/blå sokker «Burning Rings of fire» (av det sjølfarga garnet!)
  • Mykeste myke jakke til Vesla i Baby Silk
  • Topp i Sharm til meg sjøl

I tillegg er et par pulsvarmere og to par sokker ferdige, men det er en annen historie…

Stikkord: , ,

11 kommentar to “Garnfarging med kaffe!”

  1. Strikkelitol Says:

    Så spennende med kaffe-farging da! Garnet ble jo kjempe fint synes jeg!

  2. strikkefrua Says:

    Kjempespennende. Enig i at farging ga mersmak. Blir nok noen flere forsøk fra meg også, men akkurat nå strikker jeg sokker av det jeg farget på fredag. Fineste sokkene ever:)

  3. Bodil Says:

    Så kult å farga med kaffe då 🙂 Fargen vart jo kjempefin! No er eg spent på kva du fargar med neste gong 🙂

  4. Tormod Says:

    Oi!

    Kan sikkert overleve et par sokker ved navn «Kaffe!» farget i kaffe. Broderen vil sikkert også ha, men han vil nok forlange å få dem farget i Blå Java fremfor billigkaffe. 😉

  5. teshastrikk Says:

    Jamen da har vi jo svaret, da! 😉

  6. Lena Says:

    Det ble en skikkelig lekker farge! Gleder meg til å se hva det blir utav garnet:)

  7. Guri Says:

    Så spennende det er å prøve ulike måter å farge på! Ser at garnet ditt ble litt «melert» og det synes jeg er kjempefint! Det gir litt mer «liv» i strikkingen 🙂
    Ønsker deg en fin uke 🙂 Klem

  8. dorthe Says:

    Ser kjempefint ut:) fargen ble jo veldig fin da.

  9. Zirkona Says:

    Super farge! Likte også godt «fargebevegelsen».

  10. Wipsen(^^;) Says:

    (^^;) dette ble jo lekkert !
    Jeg farger med pulverkaffe ,te ,løkskall m m ,
    Veldig artig å exprenentere med forsjellige ting….vanlig akrylfarger eller fargepigmenter f.ex.
    Trenger ikke bruke brus/saftpulver……eller dyr stoff-farge!

  11. Par nr.18 og 19: « mellom maskene… Says:

    […] Par nummer 18/52 i “52PPIV” er strikka av det sjølfarga “kaffe”-garnet. […]

Legg igjen en kommentar

