Farging av garn

Nå har også jeg prøvd meg på garnfarging!

Dette har jeg lært av min gode venn Zirkona, og det virkelig genialt enkle ved denne metoden er at alle ingrediensene befinner seg så å si rett for hånden: enten i kjøkkenskapet, eller i nærmeste dagligvarebutikk!

Jeg brukte ca.80 gram hvitt Sandnes Strømpegarn til å eksperimentere med.

Først laget jeg hesper av de to garnnøste-restene jeg hadde:

Et par tråder bør bindes løst rundt hespet et par plasser for å unngå for mye floking.

Så legges hespene oppi kasserollen med en blanding av vann og blank 7% eddik:

Min erfaring her er at jeg muligens kunne hatt litt mindre vann i gryta.

Neste trinn var å varme opp det hele, til det ryker – men uten at det koker. Da tas gryta til siden og avkjøles littegrann.

Så var det fargen!

Ikke noe hokus-pokus eller dyre produkter som må bestilles og ventes lenge på…

Svaret er konditorfarge!

Jeg ville ha såkalt «semisolid» farge, altså en fargheblanding uten klare fargeskifter. Fargene jeg ville bruke var blå og grønn.

Da er det bare å dryppe konditorfargen rett på garnet i gryta, og siden jeg ville blande fargene: røre forsiktig rundt:

Jeg brukte én flaske grønn og én flaske blå konditorfarge.

Når fargingen ser OK ut, settes gryta over varmen igjen, og det hele varmes opp igjen til det ryker.

Da kommer det mest tidkrevende punktet: gryta tas til side til alt er helt avkjølt!

Til sist skylles garnet til skyllevannet er helt klart – henges til tørk og er:

ferdig!

Mitt garn ble litt grønnere enn den blå-grønne fargen jeg så for meg, så jeg vurderte ei stund å gjenta prosessen og bruke litt mer blåfarge, men det skjer nok ikke.

Zirkona påpekte at trådene rundt hespene måtte være løst bundet – og min erfaring ble at det nesten ikke kan bli løst nok. Les: jeg fikk noen hvitere flekker «på kartet» enn jeg hadde tenkt, men ingen katastrofe…

Oppsummering:

Dette gjentar jeg så gjerne!

Da kan jeg kjøpe rimelig sokkegarn som Sandnes Strømpegarn, Silja o.l. og strikke tynne sokker med høyst personlig vri!!!

Stikkord: , ,

12 kommentar to “Farging av garn”

  1. Heklejenta/Tireb Says:

    Dette så både artig og spennende ut! Takk for god forklaring, det er ikke umulig jeg prøver meg på dette en eller annen gang. Jeg synes også grønnfargen ser veldig fin ut. Morsomt at en kan bruke det en har i kjøkkenskapet.🙂

  2. MayM Says:

    Så festlig da. Har ikke kommet igang med fargingen enda. Har alt som skal til + 40 kg med ufarget garn. Håper på litt bedre tid etterhvert🙂

  3. strikketine Says:

    Hei, spennende det så ut å farge sjøl da! Men blir fargen helt vaskeekte (!) uten noe mer fiksering? Er det det edikken gjør da?
    Har du kjennskap til flere husholdningsartikler som kan brukes? Eller kommer det som en føljetong i bloggen din?…som jeg titter innom med stor glede!😉
    Hilsen Strikketine

  4. Guri Says:

    Har sett at flere har farget garn med konditorfarge, og det blir skikkelig fine farger ! Moro med sokker som ingen andre har! Men er garnet lysekte? Når man plantefarger beiser man jo garnet for at det skal bli lysekte…..

  5. teshastrikk Says:

    Zirkona, som er min kilde, har i alle fall vaska garnet sammen med lyse klær etterpå, og det har vært helt farge-ekte. Det er eddiken som fikserer fargen.
    Alt mulig kan tydeligvis brukes! Kaffe, te, gurkemeie, safran, kirsebær (!), rødbetesaft… Det er bare fantasien som setter begrensninger!

  6. strikkefrua Says:

    Hei og takk for besøket i bloggen min. Min nye blogg:)
    Litt lite aktivitet enda, men det kommer nok.
    Har vært og kjøpt konditorfarge i dag. Alle 4 fargene:) Gleder meg til å prøve, men blir nok ikke før helga siden jeg skal på strikkenatt fra lørdag til søndag. Ett helt døgn med strikking sammen med andre like gale strikkedamer. Kan du tenke deg noen bedre måte å tilbringe helga?

    Du fikk ei flott farge på garnet ditt, men jeg er utrolig glad i grønt også da.
    God helg.

  7. Unni Says:

    Har plantefarga mykje garn men å farge med kondittorfarge det har eg ikkje prøvd. Har garn liggande så det kan godt hende at eg prøver, nyskjerrigheten er stor🙂

  8. Marit Says:

    Så lurt dette var. kanskje det prøves her og en dag.
    Du hadde beskrevet prosessen så fint.
    der kommer stadig nye fine arbeider fra strikkepinnene dine.
    Ønsker deg en fin helg, og takk for besøk i bloggen min.

  9. Bodil Says:

    Det var eit spennande prosjekt som fristar til å prøvast! Flott resultat. Fin blogg du har, og mykje fint du lagar🙂

  10. Solveig Says:

    har alltid hatt lyst til å farge garn, så dette var spennende lesning. Hvor mye eddik har du brukt i forhold til vannet?

  11. Kirsten Says:

    Hei. Dette fikk jeg også lyst til å prøve. Det ser utrolig spennende ut.
    Så gøy at en kan bruke konditorfarge. Og kanskje også andre ting i kjøkkenskap og kjøleskap?

  12. Christel Says:

    Hei, har linket garnfargingen din i bloggen min – håper det er ok🙂 Gå gjerne å se på inlegget mitt om garnfarging🙂

Legg igjen en kommentar

