Fionas kjole/topp

er et søtt lite plagg som på grunn av sin utforming kan fungere som alt fra babykjole via tunika til en liten småjente-topp.

Akkurat nå er den babykjolen til Minstegullet på 5 måneder:

Mønsteret kan du kjøpe hos Rasmilla i Danmark. Jeg har strikka kjolen i det skjønneste, mjukeste Babyalpaca-garnet (BC-garn) du kan tenke deg! Men jeg ser også for meg en «tøffere» utgave i andre garntyper, f.eks. bomull.

Kjolen strikkes ovenfra og ned. Instruksjonene i mønsteret var ikke alltid like lett å forstå, men det gikk seg da til.

Et lite avvik fra mønsteret måtte jeg likevel tillate meg. Fra erme-hullene og ned valgte jeg å strikke rundt, i stedet for å strikke forstykket og bakstykket hver for seg. Det er bare spørsmål om litt praktisk/matematisk tilrettelegging paret med utstrakt «mislikelse» av montering…

Bak er det en liten splitt som lukkes med to knapper. Ikke verdens mest originale disse to, men da var nå de jeg hadde for hånda i knappelageret på hytta!

Kontraststripene er strikka i 2-tråds Hifa, i en rustrød farge. Det går også igjen i sokkene jeg strikka og blogga tidligere.

Og bare så det er sagt: ingen av bildene yter kjolen full rettferdighet, for den ble fotografert og avlevert uten noe vask og stell…

Stikkord: , , , , , ,

13 kommentar to “Fionas kjole/topp”

  1. amylin Says:

    Veldig søt topp! Liker Rasmillas design. Veldig fin med rødt som kontrasfarge!

  2. Hanne Says:

    Så nusselig🙂

  3. Guri Says:

    Skikkelig søt var den!

  4. LivM Says:

    Nydelig, og garnet ser lekkert ut!

  5. hisae Says:

    Åh, den var nydelig

  6. Hege Says:

    Nydelig kjole! Og teppet i forrige innlegg er også flott.

  7. Strikkelitol Says:

    Så nusselig kjole i herlige farger!

  8. MayM Says:

    Nydelig kjole. Mønster og garn selges hos Projo også😉

  9. Emme Says:

    Nydelig kjole i anvennelig fasong og type🙂

  10. Zirkona Says:

    Nydelig kjole på en herlig prinsesse!

  11. Hilde Johnsen Says:

    Å helledussen, så søt den var.

  12. grete Says:

    Søt kjole i fine farger. Jeg har også strikket den.

  13. Nina Says:

    Kjempesøt, så flink du er🙂

Legg igjen en kommentar

