Oppskriftskattejakt…

Noe annet som også er spennende – i tillegg til å jakte på garn – er å lete etter oppskrifter/inspirasjon. Det har jeg også gjort litt av i sommer.

Et eksempel er velutstyrte bokhandlere, med et rikholdig utvalg av strikkebøker. Vanskelig å «holde seg» da!

Et annet eksempel er «bladsjapper» og til og med bruktbutikker.  Her kan man finne litt av hvert!

På Husnes fant jeg en kiosk der jeg endte opp med både et dansk og et engelsk blad.

Dette bladet, «Knit & Crochet Style» skal jeg nok få mye glede av. Her er det mye, spesielt sommerlige saker, å la seg inspirere av.

Jeg tenker nok at Lillegull kommer til å få noen ganske så spesielle, fine, morsomme antrekk neste vår/sommer…

Så har jeg noe å kose meg med i vinter også!

Viss du klikker HER får du se et av antrekkene jeg garantert kommer til å lage!

Sa jeg at jeg allerede har kjøpt inn en del garn som er øremerka formålet?

Hm… jeg har vel nevnt at jeg handla en del garn i sommer, ja…

Det danske «Håndarbejdsbladet» fant jeg også der – på vei ut etter å ha betalt for det andre jeg skulle ha…

Jammen godt at det ikke var så lang kø der akkurat da, ellers hadde isen smelta!

Her vet jeg ikke helt OM jeg kommer til å strikke noe fra bladet, men at det er herlig inspirerende er i alle fall sikkert!

Ja, og så glemte jeg å nevne det lille oppskriftheftet jeg kjøpte da jeg var på «Baronessa»! Det henger nemlig sammen med det herlige Sublime-garnet jeg også snopa med meg.

Viss du klikker på bildet får du se noe av det herlige innholdet i heftet!

Rosinen i pølsa er imidlertid dette herlige strikkeheftet: «Julianes strikkeoppskrifter for de minste» utarbeidet av Julie Erichsen!

Dette fant jeg i verdens herligste bruktbutikk, «Lises Krambu» i Uskedalen (Kvinnherad, ikke langt fra Rosendal).

Om det var selve butikken eller Lise sjøl som var herligst, skal jeg ikke si for sikkert…

Men dama kunne selge! Og krusene vi kjøpte for å ha på hytta (maritim stil, sjølsagt) pakka hu raskt og effektivt inn – i avisa hu satt og leste i. Ja, ja, fort gjort, det!!!

Heftet bærer riktignok preg av å være litt… vintage, men herlighet – hvem av oss gjør ikke det?

Det eneste som er litt dumt er at små bagateller som årstall og sånn var helt underordna den gang da.  Heftet er merka med Nr.1, og utgitt av Dreyer i Stavanger, men det er også alt av formalia.

Så viss noen der ute kjenner til heftet og vet omtrent når det er gitt ut vil jeg bli KJEMPEglad for å få vite det!!!

Skulle jeg gjette litt vilt, ville jeg sagt tidlig femti-talls? Men som sagt: veldig vill gjetting…

Bare se på dette, da, er det ikke herlig???

Var det rart jeg ramla fullstendig???

Jeg bare spør…

Stikkord: , ,

4 kommentar to “Oppskriftskattejakt…”

  1. Martha Says:

    Kjekt å lesa om heimplassen sin i bloggar, og kjekt at andre ser det fine i bygda som vi som bur her tar for gitt. Eg er frå Rosendalsområdet, bur 5km frå sentrum. Herleg plass å bu! Ser du har funne nokre av hobby»perlene», men skulle gjerne vist deg Porselensbuo i Rosendal. Der er det mykje garn av ulike typar i tillegg til masse anna «kjekt å ha»!

    Mvh
    Martha (på Hobbyboden)

  2. Tebasile Says:

    For en herlig blogg du har. Og det gamle oppskriftshefte er jo en liten skatt.

  3. sjante Says:

    Så masse flott du har vært innom. Hyggelig lesing, og flotte bilder. Gamle oppskrifthefter er en skatt, så morsomt å se i de. Har en del voksen oppskrifter og å se moten fra 50-60 tallet kan være veldig humoristisk:-))
    Den rille strikka genseren ble super flott, DET enkle er ganske enkelt genialt:-)))

  4. Hannesol Says:

    Hihi …’lekkert’ skjørt – jeg hadde et lignende på tidlig 60tall. I bloggen min for februar er det et bilde av det. Morsomt med gamle oppskrifter!

Legg igjen en kommentar

