Par # 3 og 4 hakk i hæl…

Ha – den blei jo god, jo!

Først et par babysokker, i størrelse ca. 3-6 måneder. De er strikka i en liten rest Opal Crazy, som likevel ikke var nok… Derfor måtte jeg justere første sokk, og strikke begge tærne i en liten reste-rest babyull.

Mønsteret er enkelt nok: vrangbordstrikk 2r, 2vr med innlagte «en-over»-fletter. De kommer i serier på tre med 8 (tror jeg) omganger vanlig ribbestrikk mellom.

Hælen er «short-row» og tåa er min «vanlige».

Sånne babysokker sitter veldig godt på skjønne, små babyføtter.

Det andre paret har jeg strikka i det garnet jeg fikk av Nunne til bursdagen min!

Det er et dansk garn, Hjertegarn Bamboo, et herlig garn å strikke med.

Mønsteret er Lizzy av Stephanie van der Linden, månedens designer i Sockdown på Ravelry.

De er strikka fra tåa og opp. Før syns jeg det var noe herk på grunn av at avfellinga ble altfor lite elastisk. Etter at jeg oppdaga «Jeny’s surprisingly stretchy bind off» er det ikke noe problem lengre!

Viss jeg skal si én ting til om dette mønsteret, må det være at det absolutt fortjener å bli strikka i ensfarga garn også en gang!!!

… og viss noen legger merke til bakgrunnen også, så er det min kjære Praktlewisia (Lewisia Tweedye). Den er nok på sitt vakreste akkurat nå.

Begge sokkeparene er strikka på lang rundpinne 2,5 mm (Magic loop), og teller i 52PPIV.

Og så er Mysteriekluten ferdig!

Det har vært et hyggelig lite «pusterom» med de daglige omgangene på hjertekluten som Brito har beskjeftiga oss med!

Takk til Brito for hyggelig tiltak!

Bildet er ikke av beste kvalitet, ser jeg, men pytt-pytt.

Kluten er i alle fall ferdig vaska og klar til bruk. Jeg har riktignok brukt Gjestal Bomull Sport, som er et mercerisert garn, så det spørs hvor god sugeevnen er…

Men igjen: pytt-pytt!

Stikkord: , , , , , , , , , , ,

7 kommentar to “Par # 3 og 4 hakk i hæl…”

  1. strikkefrua Says:

    Så flotte sokker.
    Jammen meldte jeg meg på samme galskapen. Har laget tre par sokker så lagt. Allerede etter deg…
    Bokmerket er en gris forresten:)

  2. teshastrikk Says:

    Ooops! Og så har ikke Gisse sagt noenting! Er han sjenert???
    ;-)))

  3. hisae Says:

    Flotte sokker og klut. Da er du jo godt igang med sokkestrikkingen

  4. mimouna Says:

    Du imponerer med alle sokkene altså! Det finnes jo så mange lekre mønstre, men jeg kjenner veldig behov for å strikke noe annet nå. Men kanskje om en stund? 😀

  5. Bittami Says:

    Du er jo godt i gang med plungen du også:-) Syntes Lizzy ble kjempefine, må nok prøve meg på dem en gang.
    Ønsker deg en flott fredag, og ei nydleig helg!

  6. nunne Says:

    Begynt på sokkegalskapen enda en gang.? Det er utrulig mange flotte sokker du tryller fram. Da kan vi glede oss enda et år framover med å se resultatene av alle de fine sokkene.

  7. Zirkona Says:

    Ønsker deg et godt, nytt sokkeår og takker for det gamle. Har hatt mye glede av å følge dine sokkestrikkesteg i året som gikk.

    Stephanie van der Linden sine mønster er nydelige. Håndstrikket av deg blir sokkene ikke akkurat dårligere, nei.

    Tesha pluss Linden funker som bare rakkeren!

Legg igjen en kommentar

