Hyttehelg og nesten sommer!

Det er ikke alltid det er like mye som kommer av pinnene når sommeren «leker» rett rundt hjørnet…

Når sant skal sies har det vært litt ekstra «kjør» i forbindelse med jobben også, men jeg kommer sterkt tilbake!

I mellomtida kan vi jo ta en liten hyttehageprat, for eksempel?

Nest etter strikkinga er det nok hyttehagehobbyen som ligger mitt hjerte nærmest i sommerhalvåret. Ikke minst fordi vi bor på hytta alle helger og ferier i «sesongen».

I headingen viser jeg for tida en av mine yndlingsstauder: Lewisia.

Det er en herlig, nøysom og riktblomstrende sak som ikke alltid er like lett å få til, men hos oss, ut mot havet på Vestlandet, liker den seg tydeligvis.

Den finnes i mange fargevarianter – hvit, gul, og alle sjatteringer av rosa.

Her er noen av mine:

Dette er de samme som som i headingen, bare ei uke seinere. De vokser i «ingenting» på ei fjellhylle.

Disse, hvite, kommer tidlig, holder det gående lenge – og blomstrer gjerne igjen seinere på sommeren!

Disse er litt lysere rosa enn de første, og vokser på den samme fjellhylla.

Alle disse tre tilhører arten Kalifornialewisia (Lewisia Cotyledon), mens den neste er en Praktlewisia (Lewisia tweedyi). Den er ikke fullt så hardfør, men overlevde i alle fall også denne vinteren!


Disse vokser i sandjord i et steinbed, og er litt annerledes enn de andre, men felles for alle sammen er at de ikke kan fordra å stå fuktig.

Siden de trives så godt hos oss hender det rett som det at vi klarer å få nye frøplanter til å klare seg også. De blir puttet i små sprekker her og der – og kommer de seg, er det jo bare en bonus!

Er det rart jeg elsker disse herlige staudene?

Og det er vel ikke vanskelig å forstå at jeg stadig kikker etter nye fargevarianter?

Stikkord: , ,

Legg igjen en kommentar

