Sokker for liten og sokker for stor!

Eller sokker til den yngste og til den eldste av Gullguttene mine!

Det minste paret er ca. størrelse 29, strikka i Sterk fra Du store alpakka. Det er første, men absolutt ikke siste gang jeg strikker med dette garnet!

Det gikk under ett nøste, men siden jeg ikke visst noe om hvor drøyt det kom til å være strikka jeg sokkene fra tåa og opp, da har jeg mer kontroll.

Jeg har ikke noen oppskrift, men la opp 12 masker (6 på hver pinne) med Judy’s Magic Cast On, økte til 44 og lot det stå til.

Det er vrangbordstrikk med 2 rette og 2 vrange oppå foten og rundt leggen. Hælen er «short row»-hæl, men uten «wrap & turn».

Fellinga øverst er Jeny’s Surprisingly Stretchy Bind Off.

Alle disse tre «elementene» har jeg lært meg å sette stor pris på, de er nå en del av mitt «strikketekniske vokabular»!

Farfaren sine sokker er strikka i Viking SportsRagg, enda ett flott garn til sokker av den litt tjukkere typen.

Oppskrifta fant jeg (ikke overraskende) på Ravelry. Det er Noviembre av Helena Fernández.

Mønsteret lar seg lett gjennomføre i flere størrelser uten problemer. Jeg la opp 60 masker (istedet for 50) for å få sokkene store nok.

Disse er strikka «på vanlig måte» ovenfra og ned.

Jeg har likevel brukt samme hæl som overfor, bare med den forskjellen at jeg strikka hælen med en ekstra forsterkning i form av «Idéna Forsterkningsgarn» (100% polyamid).

Klok av skade, kan man si.

Å påstå at Gubben sliter hæler er ingen overdrivelse…

Disse to parene er henholdsvis nr. 47 og 48 i 52ppiii, og nr. 7 og 8 hittil i år.

Bare 4 par sokker igjen til slutten av mai!?! Det blir i alle fall ikke «sokkestopp» etter at det 52.paret er ferdig.

Så mye er i alle fall helt sikkert!!!

Stikkord: , , , , , , , ,

8 kommentar to “Sokker for liten og sokker for stor!”

  1. LivM Says:

    Flotte sokker du har strikket. Jeg har vist kommet helt ut av sokkemoduset, men det kommer vel igjen!

  2. strikkefrua Says:

    Flotte sokker, men det er ingen overraskelse. Jeg vant sterk i en konkurranse, men har ikke prøvd det enda. Virker lovende da.
    Snart i havn med sokker nå vel?

  3. Wenche/chawo Says:

    Det var to par flotte sokker,du har strikket.

  4. zirkona Says:

    Som alltid supre sokker! Har akkurat kjøpt Sterk, gleder meg til å forsøke!

  5. Pinnepenn Says:

    Gode sokker må man ha. Du verden så mange sokkepar du har strikket!

  6. Strikkelitol Says:

    Rett og slett deilige sokker!!

  7. Solveig Says:

    Så nydelige blåfarger. Det blir nok ikke noe problem å bli ferdig med alle sokkene med denne farten. Sokker er igrunnen hyggelig strikk- iallfall den første i hvert par. Har liggende noen nøster med blå Sterk – gleder meg til å ta fatt på dem.

  8. hobbyvenn Says:

    Så flotte sokker du har strikket. De ser både gode og varme ut også.

Legg igjen en kommentar

