Mysteriet er løst!

Par nr.28 i 52 Pair Plunge III er mitt tredje bidrag til alongen «Sockdown» på Ravelry denne måneden.

Så nå føler jeg at jeg er i «en god stim»!!!

Disse var en føljetong i fire deler, der ett «clue» ble sluppet med ei ukes mellomrom. Det er Nancy Bush som har designa mysteriet. Hun er ofte inspirert av folkloristisk strikkekunst, blant annet fra Estland.

Det «folk»-aktige i disse sokkene ligger nok i at folk i gamle dager var mye mer praktisk/nytte-orienterte enn oss. Det vil blant annet si at de ikke brydde seg med å legge tid, garn, «krefter»  og omtanke i det som ikke syntes. Ergo var det ikke nødvendig å strikke mønster på baksida av sokkene, for eksempel.

Noe av det som er spesielt med disse sokkene er den langsgående stripa oppe, rett etter vrangborda. Det er en såkalt «Vikkel-braid». Det er vel den nye «tingen» jeg har lært gjennom denne «Mystery-Tour»-en.

Hælen er en såkalt «Dutch»-hæl, det ligner veldig på slike hæler som mamma strikker, bare litt smalere. Denne liker jeg egentlig ikke, men det er en erfaring å ta med seg det også.

Tåa har jeg også brukt bare fordi jeg ønsket å «være tro» mot mysteriet…

Jeg liker mye bedre den der jeg feller i sidene og syr sammen med maskesting til slutt.

Det var en fryd å strikke med Regia Silk! Første, men ikke siste gang… Jeg har brukt rundpinne 2,5mm (Magic loop).

Stikkord: , , , , , ,

4 kommentar to “Mysteriet er løst!”

  1. Marit Says:

    Det var ikke verst, to sokke alonger på en gang! Nok en gang flotte sokker. Det så ut til at dere hadde det fint på hytta med deilig fersk fisk!

  2. Astrid Says:

    Flotte sokker,svigers,gult er kult!!!!!!
    Goe klem fra meg te deg!!!!

  3. "nunne" Says:

    Flotte sokker, gule og fine. Spent på å se de neste.

  4. Fjellfrua Says:

    Knallfine gule sokkar

Legg igjen en kommentar

