Moebius

På Trådsnella er jeg med på Zirkonas nyeste along: Moebiusalongen.

Den har virkelig fenget! Den ene flotte Moebiusen etter den andre ser dagens lys. Men hva er så en Moebius?

Det enkleste er å sitere Zirkona:

«Vi reiser tilbake i tid. Helt 1858 og møte en tysk matematiker som oppdaget denne utrolige figuren som kommer frem ved å vri en papirstrimmel en halv omdreining. Figuren er oppkalt etter ham: Moebuis eller Möebius. Denne figuren har mange spesielle egenskaper.

Disse egenskapene kan utnyttes til å lage flotte håndarbeider også! Elizabeth Zimmermann var den første som brukte Moeibus til strikking i 1989. Mange synes skjerfet hennes var nydelig, men den enkle strikkemetoden med de mange muligheter var ennå ikke nådd strikkeverdenen. Den er noen år yngre og vi skal følge den.

Når du har lært deg teknikken kan du lage de flotteste mønstrene. Siden du begynner å strikke fra midten og ut til begge sider, får du alltid et symmetrisk mønster hvis du da ikke bevisst bryter det.

Det mest fascinerende er at det er Moebius-systemet som gjør arbeidet for deg. Du strikker helt normalt, runde etter runde på en rundpinne og når du er ferdig har du fått et helt spesielt resultat! Den eneste måten å forstå dette på slik jeg ser det, er ved å strikke seg en Moebius.»

Og nå har jeg gjort det:


Denne er strikka i billiggarnet Alpa fra Europris på pinne 4.

I anledning Moebiusen måtte jeg ha lengre rundpinne enn jeg hadde, det resulterte i innkjøp av Knit Picks (kabel på en meter og utskiftbare ender) fra Annes Garn og broderi.

Først strikka jeg hele Moebiusen, inkludert I-cordkanten rundt i samme, koksgrå farge. Jeg ble såpass lite fornøyd at jeg la bort hele stasen ei lita stund mens jeg gikk i tenkeboksen.

Så rekte jeg opp hele kanten, strikka Moebiusen litt lengre, og avslutta med I-cordkant i burgunder Kitten Mohair. Og DA falt det hele på plass!

På bildet over er Moebiusen vikla 2 ganger rundt halsen og så over hodet, på bildet under er det lagt løst om halsen én gang. Mulighetene er mange!


En hjertens takk til Zirkona for nok en inspirerende og morsom along!

Stikkord: , , ,

5 kommentar to “Moebius”

  1. Solveig Says:

    Stilig. Ser ut til å være et deilig vinterplagg. Den rosa kanten var prikken over i-en.

  2. Pinnepenn Says:

    Å, det ble fint og høres morsomt ut!

  3. mono Says:

    Så lekker! =)

    Hvor finner man mønster? Jeg skjønte ikke noe av den siden… *rødme*

  4. monica Says:

    denne var smart…men skjønte heller ikke oppskirfta..(men nå må jeg ja ha alt inn med teskje…..)..ha en vakker dag

  5. Loppelill Says:

    Så flott den var!

Legg igjen en kommentar

