Skeive sokker og Kerttu-sokker

Merkelig helg, i grunnen!

En liten «smak av sommer» i dag, iblandet gårsdagens tordenvær og haglbyge… I tillegg en touch strømbrudd på et par timer. Men tross alt: helg!!!

Gubben driver trassig og bader – rapporterer om 16 grader i sjøen, og av og til om innlagt dusj i løpet av svømmeturen. Fisketurene resulterer i heller mager fangst, men vi har nå tre makreller liggende klar til i morgen. Dagens meny var herlig torsk fanga av Svogers på fredag. Mmmm, deilig – stekt og surret i rømme!

Men til poenget, her er sokkepar # 19 og 20:

Disse måtte jeg modifisere litt, i og med at jeg valgte å strikke herrestørrelse. Originaloppskrifta er av ToneM, og du finner den her. Jeg har også tatt meg den friheten å gjøre «skråen» litt annerledes. Sokkene er strikka i Perfect på rundpinne 3,5. Det gikk med nesten tre nøster.

Dette er også populære sokker i Blogglandia for tida: Kerttu av Paula Pajanen. Jeg har brukt Extra Merino fra Schackenmayr nomotto på rundpinne 3,5.

Garnet kjøpte jeg på en Bergenstur tidligere i august. Dessverre var det ene nøstet utsatt for hærverk, slik jeg ser det. Det virket nesten som om noen hadde stått og «kost seg» med ei saks inni nøstet.  Jeg gav opp å telle etter 10 registrerte helt eller delvis avklipte tråder.

IMG_0484 Jeg har sendt e-post til Knappehuset og klagd min nød, så det blir spennende

å se hvilken respons jeg får.

På dette bildet ser man tydelig hvordan noen har klippet i nøstet.

Det er garantert ikke her hos meg dette har skjedd, for jeg tok det

direkte  fra handleposen.

IMG_0486

Og slik så det ut på vranga da jeg midlertidig gav opp den sokken, omtrent halveis.

Men gav jeg opp for godt? Neida… det skal mer til!!!

Stikkord: , , , , , ,

9 kommentar to “Skeive sokker og Kerttu-sokker”

  1. MayM Says:

    Mange flotte sokkepar du har strikket i det siste.

  2. "nunne" Says:

    Flotte sokker denne helga og. De cerisfarga var spesielt fine.
    Ergelig når slikt har skjedd med garnet. Jeg irriterer meg bare det er en knute på tråden. Vet ikke hva jeg hadde gjordt om det hadde vært klippet istykker.
    Venter spent på neste par om en uke.

  3. Lille Gitte Says:

    Du har en interessant blogg fordi du har så morsomme overskrifter. Jeg likte svært godt de skeive sokkene dine: )

  4. Zirkona Says:

    Flotte par! Din vri på de skeive sokkene var artig. ToneM har jo som du vet laget et herremønster også.
    Du er virkelig standhaftig! Det nøste der hadde gitt meg temperatursvingninger – helt klart! Lurt å legge vekk og ta igjen.
    Går man på 52 sokkepar på et år, har man vel det som trengs.

    Har fått med meg Kerrtu-epidemien. Den har ikke kommet hit enda, men jeg synes sokkene er helt nydelige.

  5. wims Says:

    Sokkene ble flotte. Herlige begge parene:-)

  6. Monai Says:

    Nydelige sokker!Dette er to sokker mønster som jeg liker godt.

  7. Elisabeth Says:

    Åhh- så frustrerende med det garn-nøstet, da! Men kjempefine sokker og herlig rosafarge!!

  8. Marit Says:

    Flotte sokker! ((Som alltid)
    Tror jeg hadde blitt sprø av det garnet, håper du får en skikkelig erstatning.

  9. Solveig Says:

    Uff, så ergelig med det garnet. Håper du får noe som et plaster på såret. Kerttu sokkene ble kjempeflotte i rosa. Har strikket dem en gang, men det var et mønster som fristet til gjentagelse.

Legg igjen en kommentar

