Lommetøfler

Dette er ei dille jeg hadde for ei stund siden, men det er også noe jeg stadig kommer tilbake til – av flere grunner!

Det er utrolig lite plasskrevende tøfler (jada, derav navnet…), de er svært populære blant annet som «vertinnegaver», de er utmerkede restegarnsprosjekt (det går med ca.50 gram til selve tøflene – for ikke å snakke om den lille resten som går til hekleblomst), sjøl bruker jeg det ofte som «reisehåndarbeid», og sist – men ikke minst etter ei stund strikker du dem nærmest i søvne…

Den «varianten» jeg har slått meg på er laga av Synnøve, og framgangsmåten har hun beskrevet her: Lommetøfler – min variant.

Jeg har funnet en litt annen måte å legge opp på, den såkalt «magiske» måten, du finner den HER (på «Knitty»). Det er denne måten jeg legger opp på også når jeg lager sokker fra tåa og opp.

img_8560

Det brune paret er strikka av nesten ett nøste Smart. Blomstene er hekla av en liten rest turkis Mini Alpakka, og i midten er det tre små, oransje perler. Hun som fikk disse visste akkurat hva hun ville ha – hun hadde nettopp gitt bort det først (nesten ubrukte) paret sitt i vertinnegave!

img_8595Det turkise paret er i Sportgarn fra Trysilgarn, blomstene er siste rest av Smart-garnet!

Andre garntyper jeg gjerne bruker er: Safir, VikingSport, Rubin, Mor Aase – kort sagt de fleste garn som passer til strikkefasthet 22-23 m/10 cm på p.4.

Du pynter som du vil med hekleblomster, knapper o.l.

Lykke til!!!

Stikkord: , , , ,

Én kommentar to “Lommetøfler”

  1. Heidi Says:

    Lommetøfler var vel nesten obligatorisk å strikke litt av på hytteferien din. Fine som vanlig🙂

Legg igjen en kommentar

