Opalsokker til mannen i huset

Sokkene til min kjære er ferdige og klare til bruk.

img_8540

De er strikka fra tåa og opp. Jeg brukte magisk opplegg, la opp 16 m på hver side og økte til 36 m på hver side = 72 m rundt foten.

Her kan du se framgangsmåten for opplegget og tåkappen.

Jeg strikka to-på-en-gang, men først etter at begge tærne var ferdige. Det er ingenting i veien for å strikke begge helt fra starten av, men det gjorde jeg ikke denne gangen.

Selve foten er glattstrikka under og i vrangbordstrikk på oversida.

Hælen er såkalt «short row heel».

Skaftet er i vanlig vrangbordstrikk med 2 rette og 2 vrange.

Problemet med tå-opp-sokker er ofte at fellingskanten blir for stram. Derfor valgte jeg italiensk avfelling, fordi det gir en mye mer elastisk kant.

Italiensk avfelling krever vrangbord med 1 r og 1 vr, så først måtte jeg «omgjøre» vrangborda mi fra 2 r og 2 vr slik:

1) Strikk til du har 1 vrang maske foran 2 rette masker. Strikk så 2. maske på venstre pinne (som er en rett maske) rett foran 1. maske, la maskene bli på pinnen.

2) Strikk deretter 1. maske på venstre pinne (som er en vrang maske) vrangt, og la de 2 maskene gli av pinnen. Strikk 1 rett og 1 vrang. Gjenta fra 1) ut pinnen slik at du får 1 rett og 1 vrang maske på pinnen.

Så følger en omgang der du strikker de rette maskene rett og tar de vrange maskene løs av med tråden foran (som om de skulle strikkes vrangt), og en omgang der du strikker de vrange maskene vrangt og tar de rette maskene løs av med tråden bak.

Deretter klippes tråden (la den være minst tre ganger så lang som bredden på avfellingskanten). Selve fellingen skjer med nål.

Den beste forklaringen ser du på bilder:Italiensk avfelling.

Denne lenka gir også en veldig god forklaring: HjemmeUte.

Lykke til!

Stikkord: , , , , , ,

2 kommentar to “Opalsokker til mannen i huset”

  1. Pinnepenn Says:

    Fine sokker, men det så komplisert ut. 🙂

  2. hisae Says:

    Flotte sokker. Blir nok en glad mann. Tror nok jeg må hive meg på å strikke 2 sokker med en gang

Legg igjen en kommentar

