Sånn gjør jeg det: Tesha-tøffelen

Dette er forsåvidt ingen «nyhet». Denne laga jeg i fjor, etter å ha hørt om en «magisk» tøffel noen hadde strikka etter oppskrift fra et strikkehefte.

I min iver etter å lage et par, satte jeg i gang ei «hyttehelg», komponerte ett par tøfler etter mitt eget hode, og kom opp med en løsning som jeg i ettertid syns er mer magisk enn de andre – om jeg så må si det sjøl.

De andre innebar nemlig sammensying til slutt – og det er jeg ikke spesielt glad i.

Så hvorfor kom jeg opp med dette i dag?

Jo, på Trådsnella (som de fleste andre fora, antar jeg) dukka det opp en etterspørsel etter denne oppskrifta akkurat i dag – så da får jeg dra Tesha-tøffelen inn i varmen her også!

Jeg satser på å beskrive framgangsmåten, så regner jeg med at de «strikkeføre» skjønner!

teshatc3b8ffel

Tesha-tøffelen:

Del 1:

Legg opp 4 masker med garn som har strikkefasthet ca.23 m/10 cm (Smart, Safir, Mor Aase, Trysilgarn, Viking Sportsragg o.l.) Jeg har brukt p.nr. 4.

1. omgang (og alle oddetallsomganger): strikkes rett (unntatt de to midterste maskene som strikkes vrange)

2. omgang (og alle partallsomganger): øk en maske først og sist på omgangen + en maske før og etter de to midtmaskene (jeg økte med kast før og etter, men du kan også strikke to masker i én før og etter).

Gjenta til du har 44 masker på pinnen.

Del 2:

Strikk tilbake og strikk enda en partallsomgang, men nå øker du bare i sidene, ikke midt foran. Strikk tilbake. Øk så to masker i hver maske (unntatt i de to midtmaskene). Du skal ende opp med 88 masker.

Del 3: (som vanlige lommetøfler)

Strikk rundt med alle 88 maskene, 2 rette og 2 vrange. Pass på at det blir to rette midt foran og midt bak!

Strikk til passe lengde (17-19 omganger). Mask sammen under.

For å få litt avrundet tå og hæl feller jeg på siste omgang fire masker, nemlig før og etter de to midtmaskene foran og bak!

teshatc3b8ffel-b1

Lykke til! Spør viss det var noe som var litt uklart (eller helt på trynet…)

Stikkord: , , , , , ,

9 kommentar to “Sånn gjør jeg det: Tesha-tøffelen”

  1. Pinnepenn Says:

    Flotte tøfler! De er herved på listen min over ting jeg vil strikke.🙂

  2. Raglan Says:

    Flotte tøfler, og oppskriften er lagret!

  3. teshastrikk Says:

    Så flott, da! Gleder meg til å se dem ferdige!😉

  4. Solveig Says:

    Artig variant av lommetøffelen. Den skal jeg jammen huske på!

  5. Hannesol Says:

    Takk for oppskrift, den skal jeg prøve!

  6. Strikkefrua Says:

    Hei.
    Den så fin ut. Jeg er av de som aldri helt falt for lommetøffelen. Kanskje denne blir bedre og penere? Det å strikke rundt er en fordel, men har lett for å få det så «lefsete» i sammenmaskinga. Redd for å stramme for mye der.

    Mye fint du har laget ellers.

    Hatt en fin vinterferie skjønner jeg. Nå venter jeg på påsken.

    Hilsen Elin

  7. teshastrikk Says:

    Takk, alle sammen!
    Ja, Elin – jeg har hatt en super ferie! Men jeg er gjerne med på å vente på påsken! Da starter hyttesesongen!!!😉

  8. Monai Says:

    Flotte tøfler og tusen takk for at du deler oppskriften med oss.

  9. Lillan Says:

    Hei!
    Jeg er også veldig glad for at du ser på håndarbeid som noe man kan glede seg over, og dele med andre ;0)
    Derfor har jeg lagret mønstret på tøflene……det blir nok et par snart
    ;0)
    Tusen takk!!

Legg igjen en kommentar

