Sokker til vikingen min

Vikingen min (=Gubben) trengte nye raggsokker, og siden han faktisk bruker sokkene jeg strikker til han er det bare en glede å etterkomme det ønsket!

Jeg hadde tre nøster gråmelert SportsRagg fra Viking, og satt igjen med 2 x 10 cm etter at trådene var festa!

vikingsokker-hc3a6l1

Denne gangen hadde jeg lyst til å strikke litt annerledes enn de vanlige, «raggevrangbordene». Kanskje jeg har «9-5»-abstinenser?

vikingsokker-ta1

Vrangborda blei da en variant av 3 rette og 2 vrange, med en slags fletter over rettmaskene på hver fjerde omgang: strikk den tredje maska rett foran de to andre, men uten å ta den av pinnen. Strikk deretter nr.2 og nr.3 på vanlig måte før også nr.1 blir flyttet over på høyre pinne.

For å få ytterliger variasjon (men mest for å slippe å telle…) forskjøv jeg flettene på annenhvert rettfelt.

Fletter i vrangborder er egentlig ganske så smart, det gir et eget «hold»  i tillegg til å være dekorativt.

Det har blitt en heller stillesittende og rolig dag for meg i dag, etter ei noe urolig natt med eh… spysjuke. Tror det er over nå, men jeg har ikke vært så veldig krevende i matveien kan man vel si. Tørre kjeks og lunken te… Jippi.

Stikkord: , , , ,

10 kommentar to “Sokker til vikingen min”

  1. trulte Says:

    Kjempefine sokker du har strikket. Fy, spysyken. Håper du kommer i form igjen fort.

  2. Livm Says:

    Flotte og sikkert varme sokker!

  3. Raglan Says:

    Det var fine sokker.

  4. Ann Karin Says:

    Rå lekkre sokker.
    Kjekt du la ut framgangsmåten. Ska prøva å huska det. ; )
    E itje heilt i sokka modus nå. Vett egentlig itje kallas modus eg e i .
    Jo, sløve modus.
    Nå ska eg barra sitta å sløva. Før eg ska legga meg.

  5. Monai Says:

    Kjempeflotte sokker! Ingen ting er som heim strikka sokka.

  6. Chawo Says:

    Kjempefine sokker du har strikket.

  7. Elin Says:

    Så flotte sokker! Jeg er såpass nybegynner mht sokkestrikking enda- så jeg har bestemt meg for å strikke ragg ei stund til. Såå skal jeg også se om jeg får til sånne stas- sokker :o) Ha en fin dag!

  8. Zirkona Says:

    Kjempeflotte sokker! Nydelig håndverk som alltid. Så rask du er!

  9. Astrid Says:

    Så flotte sokkar brora min får,nå vil vel maen og ha sånne…..Du vett at dei ofte herme itte kvarandre?
    Goklem frå svigers1

  10. teshastrikk Says:

    Takk for gode ord, alle sammen!
    Og det er altså ikke stas-sokker, det er hverdagssokker. Ofte går han bare i raggsokkene, uten andre strømper inni, da er det godt at Viking Sports Ragg er såpass mjukt (som om han har mjuke føtter – HA).
    Takkeklemmar te heile bunten!

Legg igjen en kommentar

