Ladybug Mittens

Disse vottene er mitt februarbidrag til Vottealongen på Hobbyboden. Oppskrifta heter Ladybug Mittens og finnes på Ravelry , på Flickr og  på Hobbyboden.

Jeg brukte Free Style fra Dalegarn, så de var raske å strikke – det meste arbeidet var faktisk å brodere på prikkene etterpå…

img_8318

Mens jeg holdt på med vottene ble jeg minna på at det ikke er tilfeldig hvordan du tar opp tråden mellom to masker for å øke (i dette tilfellet for å øke til tommelkilen).

På engelsk kalles det m1r og m1l («make 1 right» og «make 1 left»). Det henspiller på hvilken vei «økningsmaska» peker.

Denne nettsida, KnittingHelp, gir en veldig god forklaring. I tillegg er det lenker til instruksjonsvideoer.

img_8319Dette nærbildet viser venstre side av tommelkilen, der er maskene økt som m1l.

Stikkord: , , , , ,

6 kommentar to “Ladybug Mittens”

  1. Astrid Says:

    Takk for infoen,det må eg huska når eg ska strikka di!
    Ka garn brukte du ? Dei blei knallsøte !!
    Klem fra svigersen din

  2. Chawo Says:

    Å du valgte marihønevottene.De er så herlige,var inne på tanken om å strikke dem først jeg også.

  3. Bittami Says:

    De ble fine – tenkte ei stund på å strikke slike, men valgte heller fingervanter og hekla votter… Trengte litt hekleøving igjen:-)
    Fint du forklarte forskjellen på de øke-maskene.. Har lest på oppskriften, og ikke skjønt det – men nå forsto jeg det:-)

  4. teshastrikk Says:

    Takk for fine tilbakemeldinger!
    Til deg Astrid: nå så jeg at jeg hadde glemt å skrive hvilket garn jeg brukte – det har jeg retta på nå! (Så det er ikke du som har «rutla» når du nå ser det i ettertid…)
    Til Bittami: Jeg visste om forskjellen i økningene, men har nok ikke vært like bevisst på forskjellen før nå. Så da syns jeg godt jeg kunne drive litt «folkeopplysning»!!!
    Man lærer så lenge man…

  5. trulte Says:

    Så fine marihønevotter da.

  6. petronella Says:

    Søte🙂
    Ha ei fin helg

Legg igjen en kommentar

