Hespetre, hespletre, garnvinne…

Kjært barn har mange navn! Egentlig er det nok garnvinne (garnvinde) som er den korrekte betegnelsen her, viss en skal holde seg til gamle tradisjoner og leksikon.

Men jeg liker nå å kalle det hespetre, eller aller helst hespletre, som vi sier her på våre kanter. Av en eller annen merkelig grunn har også ordet hespletre fått en annen, negativ ladet betydning, nemlig et usedvanlig lite hyggelig og umedgjørlig kvinnemenneske.

Akkurat dette Hespletreet er helt unikt. Det er laga til meg av min svært så nevenyttige svigerfar.

Prototypen laga han til dattera si, også kalt Svigers (av meg, da…). Så nå har Svigers og jeg et nytt ”munnhell”: ”Hva sa det ene Hespletreet til det andre? Hei, Svigers!”.

Det fungerer helt utmerket, og gjør jobben med å nøste garn fra de herligste hesper til en ren lek. Til å innvie herligheten (med håndverkeren sjøl som tilskuer i bakgrunnen) valgte jeg et hespe Araucania Ranco.

Neste punkt på må-ha-lista er nå et sånn nøsteapparat som kan lage «pene» nøster i stedet for runde «baller».

Mye vil ha mer…

Stikkord: , , ,

3 kommentar to “Hespetre, hespletre, garnvinne…”

  1. zirkona Says:

    Tenk å få et så forseggjort og nydelige hespetre! Fantastisk håndverk!

    Hespetre kan ikke jeg være uten. Håper ikke det gjør meg til et! Er også på kort tid blitt avhengig av nøsteapparatet.

  2. Mia10 Says:

    Så flott dette var! Her hos oss sier vi hespetre, og jeg kjenner vel til at det også er en negativ betegnelse på et helsikes kvinnfolk…!! Skal tro hva slags sammenligning som er lagt til grunn ?

  3. Ravna Says:

    Jeg har engang eid et hespetre, om enn av en annen type. Det var mer til bry enn til hjelp. Jeg har også hatt oppgaven med å være hespetre, for noen som ikke hadde ett i tre. Det var ikke alltid så morsomt. Jeg ble ofte trøtt i armene. Kanskje litt sur og, innimellom. Det er sikkert ikke bare jeg som har vært mors eller tantes hespetre. Kan dette være noe av forklaringa på hespetreet? Kan det kanskje tenkes at ikke alle riktige hespetrær – de av tre, altså – har vært like gode å (sam)arbeide med? Eller har hespetreet fått skylda for problemer som oppstår når du forsøker å nøste en garnbunt med mye rot i?

Legg igjen en kommentar

Følg

Få nye innlegg levert til din innboks.

Bli med 164 andre følgere

